A Norwegian légitársaság kártérítést fog követelni a Boeingtól

A Norwegian Air Shuttle fapados légitársaság kártérítést fog követelni a Boeing amerikai repülőgépgyártól a 737 MAX 8 típusú gépekkel kapcsolatos problémák miatt, miután a norvég légitársaságnak is óvatosságból meg kellett tiltania 18 ilyen típusú gépe repülését – jelentette be szerdán a társaság szóvivője.

Forrás: MTI2019. 03. 13. 22:21
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szóvivő közölte az e24 norvég gazdasági hírportállal, hogy számlát küldenek a Boeingnak a típussal kapcsolatos összes pénzügyi kárukról. „A norvégok nem szenvedhetnek gazdasági kárt amiatt, hogy egy teljesen új géptípus nem tud repülni” – jelentette ki.

A Norwegian Air Shuttle a harmadik legnagyobb európai fapados légitársaság. Pénzügyi helyzete már anélkül is instabil volt, hogy az etióp légitársaság egyik Boeing 737 MAX 8 típusú gépének minapi katasztrófája és az ezt követő globális óvintézkedések miatt 19 szerdai járatát törölnie kellett. A törölt járatok utasai számára más lehetőségeket keresett a társaság, és saját megítélése szerint ez többnyire sikerült, néhány száz utas esetében nem.

Az Ethiopian Airlines egyik Boeing 737 MAX 8-as gépe vasárnap zuhant le, hat perccel az addisz-abebai felszállás után. A katasztrófát senki nem élte túl. A fedélzeten 157-en tartózkodtak. Az új típusnak ez volt a második katasztrófája öt hónapon belül; októberben az indonéz Lion Air egyik gépe zuhant a tengerbe, szintén röviddel a felszállás után. A napokban a világ számos légitársasága, illetve légiforgalmi hatósága tiltotta meg a repülést ennek a típusnak és a 737 MAX 9-esnek is.

Kedd estétől az Európai Repülésbiztonsági Ügynökség is bevezette a tilalmat egész Európára vonatkozóan. A Boeing az európai tilalom bevezetése után közölte, hogy miután az amerikai hatóságok továbbra is biztonságosnak ítélik meg a típust, ezért nem kényszeríti földre a gépeket. Jelezték, hogy a repülésirányító szoftverhez heteken belül frissítést adnak ki.

Az AP hírügynökség megjegyezte, hogy az Egyesült Államokon kívül csak néhány olyan ország van már, amely nem vezette be a tilalmat. A Reuters hírügynökség számítása szerint a hét végi katasztrófáig a világon összesen 371 Boeing 737 MAX típust tartottak üzemben, és ennek mintegy kétharmadát tiltották el a repüléstől szerdáig.

Az etióp légitársaság közölte szerdán, hogy külföldre küldik elemzésre a lezuhant gép fekete dobozait, mert az afrikai országban nincs megfelelő eszközük erre. Egyelőre nem döntöttek arról, hogy mely országba küldik a műszereket, amelyeket még a katasztrófa napján megtaláltak. A légitársaság egyik tisztségviselője közölte, hogy az egyik doboz valamelyest megsérült. Korábban mindkét doboz sérüléséről szóltak a jelentések.

Az AP hírügynökség értesülése szerint legalább két amerikai járat pilótái jelezték tavaly, hogy a robotpilóta nem sokkal bekapcsolása után hirtelen előrebillentette a Boeing 737 MAX típust, amelyet vezettek. Mindegyik esetben azonban gyorsan kikapcsolták a robotpilótát, és korrigálták a repülést. Ezeket a jelentéseket az amerikai légügyi és űrhajózási hivatal (NASA) tartja nyilván, de a pilóták önkéntes alapon, név nélkül tehetik meg a bejelentést, az őket foglalkoztató légitársaság, vagy a járatszám pedig nem nyilvános. Több hírportál öt ilyen jelentésről számolt be.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.