Tüzetes átvizsgálásukig a világ számos légitársasága nem engedi felszállni flottája Boeing 737 MAX 8 gépeit, miután – öt hónapon belül már másodszor, és hasonló körülmények között – lezuhant egy ilyen típusú modell, ezúttal Etiópiában. A katasztrófa kapcsán az Egyesült Államok légügyi hatósága (FAA) azonnali módosításokat rendelt el a 737 MAX 8 és MAX 9 repülésirányítási rendszerén, de nem kényszerítette földön maradásra az amerikai gyártó legnépszerűbb típusát. Európában viszont az unió légiközlekedési szerve, az EASA tegnap estétől határozatlan időre, elővigyázatosságból kitiltotta az EU teljes légteréből a fenti két MAX típust. Ferihegyen is gyakori vendég a MAX 8.
Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője szerint négy légitársaság is (a norvég Norwegian Air, a lengyel LOT, a török Turkish Airlines és a cseh Travel Service) repteti őket a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. A típusok az év eleje óta 50-60 le- és felszállást hajtottak nálunk végre. De legelőször értelemszerűen az etióp légitársaság rendelt el vizsgálatot a flottájába tartozó MAX 8-asokon A példát számos Európán kívüli légitársaság is követte, majd a British Airways marasztotta a földön a 737 MAX 8-ait. Az amerikai, a dubaji és az európai légitársaságok viszont nem rendeltek el felszállási tilalmat. Vasárnap az Ethiopian Airlines gépe, fedélzetén 157 fővel, hat perccel a felszállás után csapódott a földbe – darabokra tört, majd kiégett. Tavaly októberben az indonéz Lion Air hasonló típusú repülője járt hasonló módon szerencsétlenül, a MAX 8-as 189 utassal zuhant a tengerbe Jáva mellett. Mindkét gép vadonatúj volt, és percekkel a felszállás után járt szerencsétlenül.
Repülési szakértők arra gyanakodnak, hogy a repülésirányító szoftver hibája miatt történhetett a baleset. A típus ugyanakkor a Boeing egyik legmegbízhatóbb terméke hírében áll, s a gyártó legkeresettebb gépe, amely csak 2017-ben került a piacra. A helyzet ilyen körülmények között a legkevésbé sem kedvez a Boeing megbízhatósági hírnevének, s ez a CNN szerint meg is látszott a hétfői tőzsdenyitáskor: a cég részvényeinek árfolyama 13,5 százalékot zuhant a New York-i börzén, s záráskor is még ötszázalékos veszteségben volt. Szakértők szerint azonban nem valószínű, hogy az egymás utáni két katasztrófa számottevően befolyásolná a Boeing bevételeit. Az amerikai gyártó mindenesetre tegnap a fedélzeti szoftver cseréjét jelentette be az érintett géptípusokon.