Globális vihar lett a Boeing lezuhanásából

Tüzetes átvizsgálásukig a világ számos légitársasága nem engedi felszállni flottája Boeing 737 MAX 8 gépeit, miután lezuhant egy ilyen típusú modell, ezúttal Etiópiá­ban.

Mártonffy Attila
2019. 03. 13. 12:24
Megrendült a bizalom a legnépszerűbb géptípus iránt Fotó: MTI/EPA/STR
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Tüzetes átvizsgálásukig a világ számos légitársasága nem engedi felszállni flottája Boeing 737 MAX 8 gépeit, miután – öt hónapon belül már másodszor, és hasonló körülmények között – lezuhant egy ilyen típusú modell, ezúttal Etiópiá­ban. A katasztrófa kapcsán az Egyesült Államok légügyi hatósága (FAA) azonnali módosításokat rendelt el a 737 MAX 8 és MAX 9 repülésirányítási rendszerén, de nem kényszerítette földön maradásra az amerikai gyártó legnépszerűbb típusát. Euró­pában viszont az unió légiközlekedési szerve, az EASA tegnap estétől határozatlan időre, elővigyázatosságból kitiltotta az EU teljes légteréből a fenti két MAX típust. Ferihegyen is gyakori vendég a MAX 8.

Hardy Mihály, a Budapest Airport szóvivője szerint négy légitársaság is (a norvég Norwegian Air, a lengyel LOT, a török Turkish Airlines és a cseh Travel Service) repteti őket a Liszt Ferenc Nemzetközi Repülőtérre. A típusok az év eleje óta 50-60 le- és felszállást hajtottak nálunk végre. De legelőször értelemszerűen az etióp légitársaság rendelt el vizsgálatot a flottájába tartozó MAX 8-asokon A példát számos Európán kívüli légitársaság is követte, majd a British Airways marasztotta a földön a 737 MAX 8-ait. Az amerikai, a dubaji és az európai légitársaságok viszont nem rendeltek el felszállási tilalmat. Vasárnap az Ethiopian Airlines gépe, fedélzetén 157 fővel, hat perccel a felszállás után csapódott a földbe – darabokra tört, majd kiégett. Tavaly októberben az indonéz Lion Air hasonló típusú repülője járt hasonló módon szerencsétlenül, a MAX 8-as 189 utassal zuhant a tengerbe Jáva mellett. Mindkét gép vadonatúj volt, és percekkel a felszállás után járt szerencsétlenül.

Repülési szakértők arra gyanakodnak, hogy a repülésirányító szoftver hibája miatt történhetett a baleset. A típus ugyanakkor a Boeing egyik legmegbízhatóbb terméke hírében áll, s a gyártó legkeresettebb gépe, amely csak 2017-ben került a piac­ra. A helyzet ilyen körülmények között a legkevésbé sem kedvez a Boeing megbízhatósági hírnevének, s ez a CNN szerint meg is látszott a hétfői tőzsdenyitáskor: a cég részvényeinek árfolyama 13,5 százalékot zuhant a New York-i börzén, s záráskor is még ötszázalékos veszteségben volt. Szakértők szerint azonban nem valószínű, hogy az egymás utáni két katasztrófa számottevően befolyásolná a Boeing bevételeit. Az amerikai gyártó mindenesetre tegnap a fedélzeti szoftver cseréjét jelentette be az érintett géptípusokon.

Megrendült a bizalom a legnépszerűbb géptípus iránt
Fotó: MTI/EPA/STR

A FlightGlobal repüléskutatási cég szerint a kínai gépek repülésének felfüggesztése eléggé jelentős döntésnek számít, mivel az ázsiai ország a Boeing egyik legjelentősebb piaca. Kínai légitársaságok összesen 97 darab 737 MAX-et üzemeltetnek, ez több mint a negyede a világon repülő összes ilyen típusnak. Az amerikai gyártó egyébként már meg is kezdte az imázsán esett kár mentését. Bejelentette, hogy elhalasztja új, 777X gépének e hétre tervezett debütálását, hogy minden erejét a vasárnapi katasztrófa kezelésére fordíthassa.

Az Európai Unió illetékes felügyeleti hatóságai közölték, szoros figyelemmel kísérik a fejleményeket, de nem rendeltek el kényszerintézkedést. Hasonlóképpen, az amerikai FAA is repülésre alkalmasnak minősítette a 737 MAX-eket, s „csak” a szóban forgó modellek szoftverfrissítését írta elő, s változtatni kell a legénység kiképzési technikáján is.

Az egyfolyosós és két hajtóműves Boeing 737 típusok már évtizedek óta a rövid és középtávú járatok „igáslovai”, különösen a kétéves 737 MAX 8-asok váltak népszerűvé, a légitársaságok több ezret rendeltek belőlük. A MAX 9-et nemrégiben kezdték értékesíteni, a MAX 10-es pedig még nem került piacra. Tavaly a Boeing szállításainak 72 százalékát a 737-es gépek tették ki, s a cég azt tervezi, hogy idén havonta 59 új 737-est állít elő – négyszer többet, mint a következő legnépszerűbb típusából, a 787-esből. A legnagyobb 737 MAX flottájával a Southwest Airlines rendelkezik, ezt követi a Ryanair, a FlyDubai, az American Airlines és a United. A Boeing egyébként 2018-ban rekordmennyiségű, 806 polgári repülőt értékesített, s ebből több mint százmilliárd dollár bevétele keletkezett.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.