Startolnak a transzatlanti tárgyalások

A tárgyalási mandátum kizárólag az ipari termékek vámmentességéről szól, noha az Egyesült Államok azt akarja, hogy a tárgyalásoknak a mezőgazdaság is része legyen.

Mártonffy Attila
2019. 04. 16. 11:12
United Airlines Boeing 737 plane takes off from Los Angeles International airport
A nagy légitársaságok is hatalmas leépítéseket jelentettek be korábban Fotó: REUTERS/Mike Blake
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az uniós tagállamok kormányai tegnap minősített többséggel jóváhagyták az Európai Unió és az Egyesült Államok közötti kereskedelmi tárgyalások megkezdését. A tárgyalási mandátum kizárólag az ipari termékek vámmentességéről szól, noha az Egyesült Államok azt akarja, hogy a tárgyalásoknak a mezőgazdaság is része legyen. Ez azonban több EU-tag – különösen Franciaország – számára kényes téma, így ennek lehetőségét kifejezetten kizárták. Franciaország különben is az előterjesztés ellen szavazott, mondván, nem támogatja, hogy olyan államokkal kezdjenek kereskedelmi tárgyalásokat, amelyek nem részesei a Donald Trump amerikai elnök által felmondott párizsi klímaegyezménynek. Belgium tartózkodott.

Cecilia Malmström uniós kereskedelempolitikai biztos az MTI szerint reményét fejezte ki, hogy egy ilyen korlátozott egyezményt gyorsan sikerülhet nyélbe ütni, azonban sokan nem osztják az optimizmusát, mivel a Trump-adminisztráció ragaszkodni látszik az európai mezőgazdasági piac megnyitásához. Ebben a témában azonban egy későbbi szakaszban születne megegyezés, amennyiben eltörlik az acél- és alumíniumárukra kivetett amerikai büntetővámokat, és elhárul az európai gépjárművekre és autóalkatrészekre vonatkozó korlátozások veszélye.

Jean-Claude Juncker, az Európai Bizottság elnöke elmondta, „mindkét fél számára előnyös megoldást akarunk”. Az ipari termékek vámmentessége 26 milliárd euróval növelheti az európai és az amerikai export értékét. Az európai–amerikai árukereskedelem értéke tavaly mintegy 633 milliárd eurót tett ki. Az EU-ban 4,7 millió munkahely kapcsolódik az Egyesült Államokba irányuló exporthoz.

Boeing gép Los Angelesben. Másfél évtizede tart a vita a gyártók támogatása miatt
Fotó: REUTERS/Mike Blake

Juncker tavaly júliusban állapodott meg Trumppal, hogy tárgyalásokat kezdenek az ipari termékek vámmentességéről és a nem autóipari termékeket érintő szubvenciók eltörléséről, az egyeztetések ideje alatt pedig egyik fél sem vet ki új vámokat. Ennek ellenére Trump a múlt héten 11 milliárd euró értékű büntetővám kivetésével fenyegette meg Brüsszelt az Airbus repülőgépgyárnak nyújtott támogatások miatt – írja a Deutsche Welle német híroldal.

A lépésre válaszul az EU azonnal meglebegtette, hogy húszmilliárd euró vámmal sújtja az amerikai importtermékeket. Egyébként a felek már csaknem másfél évtizede azzal vádolják egymást, hogy törvénytelenül szubvencionálják a két repülőgépgyártó óriást, a Boeingot és az Airbust. Washington korábban az európai autóipart is megfenyegette, amennyiben nem kap kedvezményes hozzáférést az európai piacokhoz. Az USA 2017-ben 340 milliárd dollár értékben importált gépkocsit és autóalkatrészt a vén kontinensről.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.