Átalakítja a technológia a ramadán időszakát

Átalakítja a technológiai fejlődés az iszlám hívők szokásait a ramadán idején: a szent hónapot böjtöléssel és imával kell tölteniük, eltávolodva a világi szórakozástól, a statisztikák azonban azt mutatják, hogy a közel-keleti országokban élő muzulmánok ilyenkor mintegy 58 millió órával többet töltenek a Facebook közösségi oldalon, és több tartalmat tekintenek meg a YouTube videómegosztó portálon, mint az év bármely más szakaszában.

Forrás: MTI2019. 05. 30. 21:00
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A szent hónap ezért nemcsak a muszlimok számára kiemelt fontosságú, a reklámcégek és hirdetők is számára is az év legkedvezőbb időszaka.

A ramadán ideje alatt az iszlám vallás hívőinek napkeltétől napnyugtáig tartózkodniuk kell az evéstől, ivástól, dohányzástól, fürdéstől, zenehallgatástól, házasélettől és a test egyéb örömeitől. Kerülniük kell a dühöt, az erőszakot, az irigységet, a vágyat, nem pletykálhatnak, de követelmény a jótékonykodás is, és jobban oda kell figyelniük egymásra.

Az egy hónapig tartó böjt elsődleges célja, hogy a muszlimok az elmélkedésnek és imának szenteljék magukat. Mivel a ramadán alapvetően az önmegtartóztatásról, az elmélkedésről és a jótékonykodásról szól, némileg ellentmondásosnak tűnhet, hogy ebben az időszakban számos vállalat bevételei növelésére törekszik.

A ramadán ideje alatt a közel-keleti térségben fellendül a Facebook – mely egyben az Instagram nevű képmegosztó tulajdonosa – használata, és a Google – a YouTube tulajdonosa – üzleti tevékenysége.

„Valóban növekszik a felületeinken eltöltött idő, illetve a fogyasztás” – mondta el Ramiz Sehádi, a Facebook közel-keleti és észak-afrikai régiójáért felelős vezetője.

Sehádi kifejtette: a ramadán időszakában az emberek jóval tovább maradnak fent és több pihenőidejük van, különösen a ramadáni böjtnapot befejező estebéd, az iftár előtt, valamint a napfelkelte előtti étkezés, a szuhur miatt.

Emellett pedig sokan rövidített munkaidőben dolgoznak a böjt idején, és közben 5 százalékkal több időt, azaz mintegy 58 millió órával többet töltenek el a Facebook felületein.

Tehát a közel-keleti országokban az emberek naponta körülbelül 2 millió órával többet időznek a Facebook felületein a ramadán ideje alatt.

„Minél többet érintkeznek a felhasználók a felületeinken lévő tartalmakkal, a hirdetők annál inkább el akarják érni ezeket az aktívabb felhasználókat. Ez okozza a bevételnövekedésünket” – magyarázta Sehádi.

A térségben a ramadán számít a legfontosabb hirdetési időszaknak, mivel ekkor a televíziós showműsorok és szappanoperák nézettsége is jelentősen emelkedik, a Google adatai szerint 151 százalékkal emelkedik a showműsorok és szappanoperák nézettsége a YouTube-on.

A Google nem tette közzé a YouTube teljes nézettségi adatait, a vállalat azonban közölt néhány érdekességet: az utazási videók nézettsége 30 százalékkal, a sportról szóló videóké 22 százalékkal, a videójátékokkal foglalkozó videóké pedig 10-20 százalékkal növekszik a ramadán idején. Vallásos tartalmak megtekintésével ilyenkor 27 százalékkal több időt töltenek az emberek a YouTube-on, mint bármikor máskor az évben.

Joyce Baz, a Google közel-keleti és észak-afrikai régiójáért felelős kommunikációs vezetője elmondta: a YouTube-ra úgy tekintenek, mint ami „összehozza az embereket”, ugyanis sokan szeretnek másokkal videót nézni.

Baz hozzátette, hogy a Google termékei, mint például a keresőmotor egyszerűbbé teszik az emberek életét, kiemelte, hogy létezik például egy olyan Google-alkalmazás, amely – az imákhoz segítségül – megmutatja, merre van Mekka városa.

A Google közölte továbbá, hogy az idei ramadán első hetében Egyiptomban, Irakban és Szaúd-Arábiában a legnépszerűbb keresési témák közé a Trónok harca című sorozat, az imák időpontjai, ramadánról szóló televíziós műsorok, filmek kezdete, valamint az angol Premier League labdarúgó-mérkőzéseinek eredményei tartoztak.

Mivel a szent hónapban az iftár – a böjtnapot befejező estebéd – fontos társasági eseménynek számít, ilyenkor 16 százalékkal emelkedik szépségápolási termékek keresése is.

Az iszlám mintegy 1,8 milliárd követőjével – a Föld népességének 24 százalékával – a kereszténység után a világ második legnagyobb vallása, és ma már alig van olyan ország, ahol ne élnének muszlimok.

Az iszlám öt oszlopa a hitvallás, a napi ötszöri ima, a ramadán havi böjt, a mekkai zarándoklat és a szegényeknek adandó alamizsna – ezek a vallás legfontosabb parancsolatai, amelyeket minden igazhívőnek követnie kell.

A ramadán a muszlim holdnaptár kilencedik hónapja, amely a hold járásától függően 29 vagy 30 napos, és a Gergely-naptár szerint minden évben tizenegy nappal korábban kezdődik.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.