– Érdemes ezt az esetet perspektívájában vizsgálni. A XIX. század végén askenázi zsidók érkeztek a Közel-Keletre, akik nem tudtak sokat erről a régióról, nem ismerték az arabokat, ellentétben a szefárd zsidókkal, akik ott éltek. Önöknek ott van Trianon, amely szétszabdalta az Osztrák–Magyar Monarchiát, nekünk ugyanez Versailles. Hájim Vejcman, Izrael alapítója és nagybátyám, Fajszal iraki király egyaránt elismerte, hogy fontos felismerni az etnikailag sokszínű államok ezen tulajdonságát. Akkoriban Palesztina nagyjából egyötödét adták a zsidók. Nem hinném, hogy Izrael megalapítói ne lettek volna tisztában azzal, milyen nehéz feladatra vállalkoznak. Az 1967-es háborúban arab szabadságharcosok küzdöttek; aki az egyik nép szemében terrorista, az a másikéban szabadságharcos. Nagyapámat egy olyan megállapodás előtt ölték meg, amely Jeruzsálemről szólt, a zsidók és az arabok közötti megegyezésről. Olyan emberek ölték meg, akik a mérsékelteket akarták rávenni a radikális megoldások elfogadására. Bátyám személyes bátorsága kellett ahhoz, hogy békét akarjon. Az izraeliek persze mindent megígértek, önkormányzatot, biztonságot. Minden rossz útra tévedt az ötvenes évek nacionalista fellendülésekor, a Nasszer-féle időszakban. Önöknek 1956 Budapestet jelenti, nekünk a szuezi válságot. Ez vezetett a nukleáris Izraelhez. Az egyik megaláztatás a másik után jött, és ezek az emlékek egymásra rakódnak azoknak a lelkében, akik folyamatosan küzdenek a jogaikért. Ott van a zsidó szélsőségesek mozgalma, akik Izrael állam ügyében semmiféle kompromisszumra nem hajlandók. Említhetjük az iszlamistákat, akik ugyancsak nem hajlandók elfogadni Izrael állam létezését. A terrorhoz való fordulás fő oka a regionális párbeszéd teljes hiánya. Annyi félresikerült kísérlet után, amelyek megpróbálták a közel-keleti kérdést tárgyalásos úton rendezni, most az amerikaiak előállnak egy új javaslattal, az „évszázad döntésével”. A terrornak számos etnikai, kulturális, valamint bűnözői aspektusa van. A terror alapvetően a másiktól való félelemre adott válasz. Én is a másik lehetek, ön is. Amíg nem jutunk el a kölcsönös tiszteletig, a másikban tisztelve az emberi méltóságot, addig mindig meg fogjuk feszíteni az izmainkat, mint a történelem során folyamatosan. Teljesen új gondolkodásra van szükség.