Elhunyt Lee Iacocca, az autóipar nagy alakja

Kedden este, kilencvennégy éves korában, Parkinson-kórban elhunyt Lee Iacocca, az amerikai autóipar karizmatikus alakja. A legendás, ám szigorú üzletembert két tette miatt szokás emlegetni: ő adta a világnak a Ford Mustangot, és 1980-ban ő mentette meg az összeomlástól a Chryslert.

Mártonffy Attila
2019. 07. 04. 8:48
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Lido Anthony „Lee” Iacocca (képünkön)Pennsylvania „acélvárosában”, Allentownban született 1924. október 24-én olasz bevándorlók gyermekeként. Középiskoláit kiváló eredménnyel végezte, gimnázium után a Lehigh Egyetemre iratkozott be, ahol kevesebb mint négy év alatt szerzett mérnöki diplomát – a mesterfokozatot már Princetonban nyerte el.

Karrierjét 1946-ban a Fordnál kezdte, először mérnökként, majd a marketingrészleg vezetőjeként – a Reuters szerint rájött ugyanis, hogy az utóbbi üzletágban jobb eredményt tud elérni. Az állandóan szivarozó mérnök-menedzsert keménykezű vezetőként tartották számon.

A The Wall Street Journal MTI által idézett méltatása szerint csaknem egyedülálló eredményeket ért el az 1960-as évek autóiparában. Ő irányította az azóta ikonikussá vált – és minden idők egyik legsikeresebb amerikai autójaként emlegetett – Ford Mustang kifejlesztését. Az autót 1964-ben mutatták be, és az akkor negyvenéves Iacocca hosszú ideig folyamatosan a világlapok címoldalán szerepelt, nevét olyan magazinok forrasztották egybe a márkával, mint például a Time és a Newsweek.

A bemutatása utáni másfél évben több mint egymillió Ford Mustangot adtak el, 2013-ig pedig kilencmillió kelt el. A kocsi előállítása olcsó volt, s nagy nyereséget lehetett rajta elérni. Harminckét éves karrierje a Fordnál 1978-ban ért véget, elég viharos körülmények között, pedig jó eredményeket ért el. A két éven át produkált 1,8 milliárd dolláros profit ellenére a cég főnöke, Henry Ford II egyszerűen kirúgta. Amikor Iacocca az ok iránt érdeklődött, Ford azt válaszolta: „Az ember egyszer csak megutál valakit.” Az üzletember eltávolítása országos hírverést kapott, s Iacocca sosem bocsátott meg Fordnak, s pazarlónak és diktátornak nevezte egykori főnökét.

Iacocca tehát távozott Detroitból, de néhány héttel később már a Chrysler elnöki székében ült. Akkoriban a cég részvényárfolyama zuhant, a veszteség nőtt. Az autógyár a növekvő kamatok és a második olajválság miatt az összeomlás szélére került. Iacocca nem talált vevőt a cégére, viszont sikerült 1,5 milliárd dollár hitelgaran­ciát kapnia az amerikai kormánytól. Így mentett meg összességében ötszázezer munkahelyet. 1991-ben Iacocca ismét kihúzta a a Chryslert a mocsárból, ám a következő évben már otthagyta a céget, nyugdíjba ment. Önéletrajzot és több könyvet is írt, valamennyi bestseller lett.

Anyagilag támogatta a New York-i Ellis Islanden lévő Szabadság-szobor felújítását, és amíg beteg nem lett, rendszeres vendége volt televí­ziós talkshow-knak.

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.