A világ legütősebb atomjégtörőjét építik az oroszok

A globális hajóépítő ipar történetének legerősebb jégtörője lesz az új vízi jármű.

Mártonffy Attila
2020. 07. 13. 11:28
Antarktisz, 2011. december 28. Az Araon nevû dél-koreai jégtörõ által vágott csatornán halad a Szparta nevû orosz halászhajó az Antarktisznál. A Szparta 32 matrózzal a fedélzetén december közepén jégtáblának ütközött, s negyvenszer tíz centiméteres lék keletkezett rajta. A lyukra sikerült lékponyvát tenni, s a legénység tíz napon át szivattyúzta a hajófenéken felgyülemlett jéghideg vizet. Az Araon segítségével ideiglenes befoltozták a lyukat, a végleges javításra Új-Zélandon került sor. (MTI/EPA/YNA) Fotó: YNA
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Vlagyivosztok melletti Zvezda hajóépítő üzemben hozzáfogtak a világ legnagyobb és legerősebb atomjégtörőjének az építéséhez – közölte a Roszatomflot, a Roszatom nukleáris energetikai óriáscég hajózási leányvállalata. Az RT.com orosz online hírcsatorna szerint az Oroszország nevet viselő Leader osztályú monstrum az Északi-Jeges-tengeren fog cirkálni. – A globális hajóépítő ipar történetének legerősebb jégtörője lesz az új vízi jármű. A Leader-projekt az alapja az új generációs orosz jégtörőflottának – áll a közleményben. A Projekt 10 510-nek is nevezett program idén áprilisban kapott zöld jelzést, amikor a Zvezda és a Roszatomflot aláírta a megállapodást az új hajó építésére. Az Oroszország a tervek szerint 2027-ben hagyja majd el a dokkot és kezdi meg 365 napos tevékenységét az Arktisz keleti vizein.

A világklasszis új jégtörő terve 2016-ban fogant, s mellette eltörpül az összes létező atomjégtörő, beleértve a jelenleg még építés alatt álló Projekt 22 220 program ez idő tájt még a leghatékonyabbnak számító konstrukcióját is. E program első darabján, az Arktikán most végzik az utolsó teszteket, szolgálatba állítása ebben az évben várható, a típus többi hajója a következő két évben készül el. Ám míg az Arktika „mindössze” 2,3 méter vastag jégréteg áttörésére képes, az új Leader osztályú jégtörők négy méter vastag jégpáncélon is át tudják majd verekedni magukat, s egy huzamban nyolc hónapig maradhatnak a nyílt vízen. Az új építésű jégtörők kétszer olyan erősek lesznek, mint a 60 megawatt teljesítményű Arktika, azaz hajtóműveiket 120 megawattos atomerőmű táplálja majd. Az új jégtörő méretei is lenyűgözőek: a csaknem hetvenezer tonnás hajó hossza meghaladja majd a 210 métert – ez alig rövidebb, mint két futballpálya –, szélessége 48, magassága pedig 47 méter lesz, azaz annyi, mint egy tizenhárom emeletes lakóházé. Mindkét hajóosztály feladata lesz, hogy utat törjön a jeges-tengeri hajózási útvonalakon az olaj- és gázszállító tankereknek, amelyek jellemzően Ázsiába szállítják az energiahordozókat Oroszország északi-parti tározóiból.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.