Világszerte egyre nagyobb népszerűségnek örvend a holisztikus pedagógia mint alternatív, a hagyományosan magolásra épülő módszert meghaladó tanulási stratégia.
Ezt az irányzatot képviseli az évek óta Magyarországon élő, indiai származású Arti Bakshi Syal is, aki mielőtt családjával Budapesten telepedett volna le, szerves tagja volt a Narendra Modi indiai miniszterelnök által 2015-ben életre hívott Skill India nevű képességfejlesztési missziónak, amely a dél-ázsiai ország kutatás-fejlesztési és innovációs (KFI) előrehaladását tűzte célul maga elé.
A holisztikus tanulás módszere az indiai társadalom hátrányos helyzetű, marginalizált fiatal lakosságának foglalkoztathatóvá tételében is nagy szerepet játszott, Új-Delhi meggyőződése szerint ugyanis elsősorban ez válhat a gazdasági növekedés egyik fő mozgatórugójává. Az idő pedig az indiai kormányt igazolta – nincs is erre nagyobb bizonyíték, mint hogy a tekintélyes Lancet című brit orvosi folyóirat egy tavalyi tanulmányában azt jósolta: 2050-re India már a világ harmadik legnagyobb gazdasága lehet, leszorítva a dobogóról Japánt.
Az oktatásfejlesztés és a vállalati oktatás területén közel két évtizedes tapasztalattal rendelkező Arti Bakshi Syal a szülőhazájában tapasztalt sikereket látva úgy döntött, hogy Magyarországon lefekteti az Indiában már bevált módszer alapjait, ezért megalapította a Holistic Learning nevű vállalatot.
A szakember elmondása szerint az elmúlt években alaposan tanulmányozta a magyarországi oktatás különböző szegmenseit, és azt tapasztalta, hogy van egyfajta vákuum az akadémiai és a vállalati oktatás felé irányuló társadalmi igény és a támogatási lehetőségek rendelkezésre állása között. A több nemzetközi elismeréssel is díjazott szakember elmondta:
a kutatásuk egyértelműen alátámasztották, hogy rendkívül nagy a társadalmi igény a minőségi támogatásra, a Holistic Learning pedig éppen ezt az űrt hivatott betölteni olyan neves, nemzetközi akadémikusok és tehetségek bevonásával, akik hajlandók a hagyományostól eltérő módon megközelíteni a tanulást.
A holisztikus szemléletű pedagógia egyébként egy olyan nevelési, fejlesztési és oktatási módszer, amely az embert a maga teljességében, tehát testi, lelki, szellemi és szociális egységében szemléli. Míg az egyes tudományok és tantárgyak az életnek csak egy-egy aspektusát vizsgálják közelebbről, a holisztika azonban – ahogyan arra a szó görög eredete is utal – a valóság különböző, sok esetben alternatív látásmódjait és a tudás párhuzamos útjait tartja értékesnek.
A módszer hívei tehát az emberi fejlődésnek nemcsak az értelmi és szakmai oldalát figyelik, hanem a szociális, erkölcsi, esztétikai és spirituális oldalát is.
A holisztikus megismerés tehát a teljességben való megismerést jelenti. A hagyományos tanulási megközelítéstől egyébként a holisztikus módszer nem értékében különbözik, hanem sokkal inkább a stílusában. Azt ugyanis maga Arti Bakshi Syal is fontosnak tartja hangsúlyozni, hogy mindkét módszernek megvan a létjogosultsága.
Arti Bakshi Syal elmondása szerint a program lényege, hogy a tanulást kellemes élménnyé tegyék a gyermekek számára.
– Miközben értjük, hogy a fiataloknak alkalmazkodniuk kell az egyre magasabb körülmények gyorsan változó üteméhez, fontosnak tartjuk, hogy az új ismeretek hatékony feldolgozásához a gyermekek segítséget is kapjanak, ezért akadémikusok segítségével olyan tananyagokat dolgozunk ki, amelyek a kognitív képességek és a tanórán kívüli tevékenységek tudományos keverékét kínálják számukra
– magyarázta a szakember. Elmondta azt is, oktatásfejlesztési központjuk nem kizárólag gyermekekkel foglalkozik, hanem igyekeznek segítséget nyújtani olyan vállalatok számára is, ahol a munkaerők folyamatosan új ismereteket igénylő munkakörökben dolgoznak, elősegítve ezzel a fejlődési és tanulási képességeiket. A nyelvismeretek gyors elsajátításán túl ebbe beletartozik például az előadói készségek, a nyilvános beszéd, a csapatépítés és az interperszonális készségek fejlesztése is.