Lapozó: Svédországban a legmagasabbak az üzemanyagárak az EU-ban

Az Európai Unió is beszállt a katalán nyelvháborúba · Felszámolná az online kereskedelmet Belgium Szocialista Pártjának elnöke · Spanyolország minél előbb folytatná az illegális bevándorlók hazatoloncolását.

Forrás: Mediaworks2022. 02. 08. 18:30
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Európai Unió is beszállt a katalán nyelvháborúba

Az Európai Parlament felszólította Pedro Sánchez spanyol miniszterelnököt, hogy védje meg a katalán diákok nyelvi jogait. A Katalóniai Kéttannyelvű Iskolák Közgyűlése ugyanis segítségért fordult az EU-hoz, miután Madrid hónapok óta semmit sem tesz azért, hogy megfékezze a katalán kormány erőszakos nyelvpolitikáját, mellyel gyakorlatilag száműzi a spanyol nyelvet az iskolákból és az egyetemekről.

A bíróság korábban hiába szólította fel a katalánokat, hogy biztosítsák a spanyol nyelvű oktatást is, nem változtattak politikájukon. Pere Aragonés katalán elnök kormánya ugyanis elkötelezett az úgynevezett „nyelvmerítési” módszer mellett, amely csak a társhivatalos katalán nyelv használatát engedélyezné az oktatási intézményekben. Az Európai Parlament felülvizsgálta a benyújtott kérvényt, majd arra utasította a kormányfőt, hogy valamilyen formában kötelezze a katalánokat a törvények betartására, ugyanis az ott tanuló diákoknak joguk van ahhoz, hogy legalább a tananyag 25 százalékát spanyolul tanulhassák. Az EP arra utasította a régió vezetőit, hogy tegyenek eleget az előírásoknak, és szüntessék be az erőszakos nyelvpolitikát. A kérdés nem először került az EU elé, azonban eddig azzal érveltek, hogy nincs hatáskörük beavatkozni a tagállamok oktatási kérdéseibe. 

Forás: vozpopuli.com

Felszámolná az online kereskedelmet Belgium Szocialista Pártjának elnöke

A belga szövetségi kormány pénteken ül össze, hogy egyeztessen a 2022-es kormányzati költségvetésben előre jelzett munkaügyi reformokról. A konkrét elképzelések és célok között szerepel például a négynapos munkahét bevezetése, a hiányszakmák felszámolása, illetve az éjszakai munkavégzés megkönnyítése az online kereskedelem számára. Utóbbival nem ért egyet a belga Szocialista Párt elnöke és Charleroi polgármestere, Paul Magnette, aki éppen az ellenkezőjét javasolja a törvényalkotók számára: Belgium számolja fel az online kereskedelmet. Magnette szerint ugyanis elfogadhatatlan, hogy emberek ezrei azért dolgoznak éjszakánként a csomagküldő cégek raktáraiban, mert a megrendelők már két napot sem tudnak várni árucikkeikre.

Forrás: 7sur7.be

Spanyolország minél előbb folytatná az illegális bevándorlók hazatoloncolását

Marokkó hétfőn jelentette be, hogy újra megnyitja légterét a nemzetközi forgalom előtt, ez pedig lehetőséget ad arra, hogy a spanyol kormány folytathassa a bevándorlók hazatelepítési procedúráját, amelyet hónapokkal ezelőtt meg kellett szakítania a járványhelyzet kezdetekor, 2020 márciusában. Ekkor Marokkó lezárta határait Ceutával és Melillával, így a spanyol kormány csak korlátozottan tudta hazaküldeni az illegális bevándorlókat. 2020-ban, a Kanári-szigetekre érkező migránsok óriási létszáma tovább súlyosbította a krízist, ezért Madrid megállapodott Rabattal, hogy a marokkóiakat szállítsák haza repülővel. A járatokat végül csak 2020 decemberétől 2021 áprilisáig tartották fenn, ezután Marokkó egészségügyi vészhelyzetre hivatkozva felfüggesztette azokat. Rabat most is visszafogad bizonyos számú bevándorlót, de Spanyolországnak kiemelten fontos lenne a Gran Canariáról induló migránsjáratok újraindítása. 

Forrás: elpais.com

Svédországban a legmagasabbak az üzemanyagárak az EU-ban

Egyre nagyobb az elégedetlenség a svéd lakosság és a vállalkozások körében a gyors ütemben emelkedő üzemanyagárak miatt. Míg az elmúlt év utolsó hónapjait a drasztikus áramáremelkedés dominálta – amikor a tarifa a korábbi három-négyszeresére emelkedett –, most az üzemanyagárak nehezítik meg a svédek életét. Hétfőn ismét megemelkedtek a benzin- és a gázolajárak, egységesen húsz örével, azaz körülbelül hetven forinttal. Ezzel a dízel kiskereskedelmi ára már a 22 korona közelében jár (750 forint), ami az egész unióban a legmagasabb üzemanyagtarifa. A fájdalomküszöböt, azaz a húszkoronás árat január elsején érte el a gázolaj ára, amikor a környezetvédelmi adó emelkedése dobta meg a díjszabást. Tavaly ilyenkor még 21 százalék volt ez az adónem, idén január 1-jén pedig 30,5 százalékra ugrott.

A szállítmányozók érdekképviseletének vezetője szerint ezek az árak nagyobb válságot okoznak, mint a világjárvány. Ulric Långberg szerint egy év alatt negyven százalékot emelkedtek a dízelárak, ami egyre nagyobb kihívás elé állítja a fuvarozókat. A baloldali kormány nem szándékozik változtatni a magas adókon. 

Forrás: Dagens Industri

Borítókép: Illusztráció (Fotó: Pexels)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.