– Lelkész felmenők vigyázó tekintetétől kísérve töltötte gyermek- és fiatalkorát. Milyennek képzeljük el a fiatal Tőkés Lászlót?
– Renitens, rebellis gyermeknek számítottam, állítólag az egyik iskolai tanárom rendszeresen megkérdezte a korábbi órán előadó kollégáját, hogy Tőkés milyen hangulatban van. A lázadó fiatal énem konkrét formában a magyarság, az egyházi hovatartozás viszonylatában nyilvánult meg, képtelen voltam elviselni a történelemhamisítást, a párhuzamos nevelést. Ha nem tudtam összeegyeztetni az otthon hallottakat az iskolában mondottakkal, annak hangot is adtam. Otthonról semmiféle tiltást nem éreztem, apám is rendkívül szabad szájú volt a maga szakterületén, ugyanakkor mindig bízott az isteni igazságosságban, a törvényességben. Mivel papíron szólásszabadság és vallásszabadság volt Romániában, erről fel is világosított,
azt a magatartást tanultam el, hogy amit expressis verbis nem tiltanak, azt el kell mondani.
Annál is inkább, mivel református vallásunk lényegéhez tartozik bizonyságot tenni az igazságról, a hitünkről, a meggyőződésünkről.
– Lázadó énjét nem zavarta, hogy édesapja, Tőkés István is résztvevője volt azoknak a tárgyalásoknak, amelyek végén a protestáns egyházak paktumot kötöttek a kommunista hatalommal?
– A nemzedéki ellentéteket leszámítva édesapám mintaképül szolgált. Általa – pályáját titkárként kezdte Vásárhelyi János püspök mellett, és a későbbiekben is vezető tisztségeket töltött be –, illetve az édesanyám interpretációja révén rálátásom nyílt a mindennapi egyházi életre a mezőségi szórványban szolgálóktól az egyházi vezetőség szintjéig. Belülről ismerhettem meg az egyházi élet boszorkánykonyháját, az egyházüldözés, az állami megszorítások, a jogfosztások körülményeit. Az 1948-as államosítást követően édesapámból nagyon hamar közigazgatási egyházkerületi előadó tanácsos lett, aki a lelkipásztorok személyi ügyosztályát vezette, egyike volt az egyházi törvénykönyv szerkesztőinek. Így azt is tudtam, milyen nehéz volt olyan egyházi törvénykönyvet kialakítani, amelyet jóváhagyni méltóztat a kultuszhatóság. A hatalommal való együttélés módozatait keresték, és ezt nem lehetett másképp megvalósítani, mint beilleszkedni az általános társadalmi rendbe, hatalmi viszonyrendszerbe. Amíg léteztek a teljes egyházpolitika személyi biztosítékai, amíg elvhű és értékes, hitvalló emberek töltötték be az egyház vezető funkcióit, addig nem is volt különösebb gond. Egy idő után azonban az egyház az állami hatóságok sakktáblájává vált, tetszés szerint tették-vették a püspököket, espereseket.