A belgák energiacsekkért ostromolták meg a kormány új weboldalát
Csütörtök reggel megrohamozták a belgák azt a vadonatúj weboldalt, amelyen keresztül leadhatják igényüket a szövetségi kormány által felajánlott fűtőolaj-hozzájárulásra. Az energiacsekk formájában felajánlott közvetlen támogatás értéke háztartásonként 225 euró. A platform beindításának első három órájában már ezer regisztráció érkezett be, és további négyezer volt éppen folyamatban.
A belga kormány azért döntött a fűtőolajat használó háztartások közvetlen pénzügyi támogatása mellett, mert az EU szabályai tiltják a fűtőolaj áfájának csökkentését. A belga kormány már márciusban 21 százalékról hat százalékra csökkentette a földgáz és a villamos energia árába épített áfát. Az energiacsekk bevezetésével az eltérő fűtőanyagot használó háztartások állami támogatása így kiegyenlítetté válik. Belgiumban egymillió háztartásban fűtenek olajjal, ez pedig a háztartások 21 százaléka.
Az energiacsekket azonban csak az elsődleges otthon fűtésére lehet igényelni, további lakóingatlanokban nem.
Belgium gazdasági minisztere, Pierre-Yves Dermagne a belga RTL-ben hívta fel arra a figyelmet, hogy az igényeket 2023. január 10-ig adhatják be a jogosultak, ezért nincs szükség a weboldal ostromára. A földgáz és az áram áfacsökkentését a belga kormány előreláthatólag 2022 végéig tartja érvényben.
Forrás: rtl.be
Erősödik a sztrájkhullám a skandináv légitársaságnál
Hétfő délután sztrájkolnak a Scandinavian Airlines (SAS) pilótái, miközben a cég mély pénzügyi válságot jelentett. Körülbelül kilencszáz dán, norvég és svéd, szakszervezetbe tömörült pilóta nem veszi fel a munkát. A légitársaság becslése szerint a sztrájk naponta 250 indulást, azaz a járatok legalább felét és harmincezer utast érint. Kedden az SAS bejelentette, hogy pénzügyi szerkezetátalakítást kezdeményez, ezért az Egyesült Államokban – az amerikai csődtörvény 11. fejezete értelmében – csődvédelmet kért. Csütörtökön a légitársaság kétszáz repülőgép-szerelője csatlakozott a pilóták sztrájkjához, ugyanakkor közölték, a még repülő gépek szerelését ez nem érinti. A cég vezérigazgatója, Anko van der Werff korábban azt mondta, nagyon rossz az időzítés, és a pilóták nem mérik fel, mekkora kárt okoznak a légitársaságnak ezekben a válságos időkben.