Rengetegen várják május hatodikát, amikor is III. Károly királyt ősi hagyományokkal átszőtt szertartás keretében megkoronázzák. Ám ezzel együtt a világ más monarchiáiban is történnek rendkívüli koronázási pillanatok – írja a BBC.
A BBC szerint érdemes egy pillantást vetni arra, hogy a világ fennmaradt monarchiái hogyan ünneplik királyaik és királynőik neves alkalmait.
A monarchia rituálékon és szertartásokon alapul
– mondja Dr. Elena Woodacre, a Winchesteri Egyetem reneszánsz történelmének kutatója.
– Léteznek bizonyos elemek, amelyeket a különböző koronázásokon általában láthatunk – magyarázza –, mindig van valamilyen beiktatás vagy trónra emelés. Általában láthatunk ilyenkor díszruhát vagy rituális öltözetet és szakrális elemeket, mint például a felkenés.
Ezek az elemek fontosak mind az uralkodó szerepének megerősítése, mind pedig az uralkodó és az alattvaló közötti kapcsolat megerősítése szempontjából – teszi hozzá.
Titkos recept alapján készül a szent olaj, mellyel III. Károly királyt felkenik. A canterburyi érsek keni fel a király fejét, mellkasát és kezét a szertartás legszentebb részének tartott szertartás során, amely érvényesíti az uralkodó spirituális státusát, aki egyben az anglikán egyház feje is.
Thaiföldön a koronázási szertartás hasonló része, hogy az új uralkodót vízzel öntözik le, hogy „megtisztítsák” és felkenjék. A vizet az ország több mint száz forrásából gyűjtik össze helyi idő szerint 11:52 és 12:38 között, ami a thai asztrológia szerint különleges időpont, majd buddhista szertartások keretében megáldják.
A legutóbbi thaiföldi koronázáson, Maha Vajiralongkorn király koronázásán felesége, Suthida királynő kúszott és térdelt le előtte a földre. Ez a testtartás a tisztelet hagyományos kifejezése a szertartás egy részében, amelyet a királynő beiktatásának neveznek.
A király egy kagylóhéjból vizet öntött Suthida királynőre, így adta meg neki a királyi rangot. A királyi trónra nem ülnek le, hiszen túl szentek ahhoz, hogy akár az uralkodó is ráülhessen.
Ezzel szemben Károly király a szertartás nagy részében az ősi koronázási széken ül. A több mint hétszáz éves, tölgyfából készült szék a legrégebbi bútordarab az Egyesült Királyságban, amelyet még mindig eredeti rendeltetésének megfelelően használnak. A széket úgy tervezték, hogy benne legyen a a skót királyok beiktatásakor használt történelmi szimbólum.
Az Asantehene az 1700-as évek óta uralkodik Ghána Ashanti régiója felett. Az ashanti kultúra legszentebb tárgya a Sika Dwa Kofi néven ismert aranyszék, amelyről úgy tartják, hogy az ashanti nép „lelkét” képviseli. A zsámoly annyira szent, hogy senki sem ülhet rá – még az uralkodó sem –, ezért a koronázás során az új Asantehene-t felemelik és leeresztik az aranyszék fölé anélkül, hogy ráülne.