Megint szembeszállt az amerikai érdekekkel a francia elnök

Emmanuel Macron francia elnök felvenné a kesztyűt az amerikai elektromosautó-támogatásokkal szemben, és még idén olyan rendszert tervez bevezetni, amely kifejezetten az európai gyártókat jutalmazza. Macron szerint Franciaország lesz az első európai ország, amely megreformálja az autóipari bónuszok odaítélésének kritériumait, és célja, hogy ezt a „kis forradalmat” európai szintre emelje.

Magyar Nemzet
2023. 05. 12. 7:04
MACRON, Emmanuel
Brüsszel, 2023. március 24. Emmanuel Macron francia elnök sajtóértekezletet tart az Európai Unió kétnapos brüsszeli csúcstalálkozója után, 2023. március 24-én. MTI/EPA/Stephanie Lecocq Fotó: Stephanie Lecocq
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

„Miért mi lennénk az egyetlen olyan hely a világon, amely a versenytársak termékeit támogatja? Nem zárjuk be az ajtót előttük, de nem fogjuk őket tovább segíteni támogatásokkal” − idézi az elnököt a Politico című lap. Macron arra utalt, hogy az amerikai és kínai vállalatok jelenleg is részesülhetnek a francia ösztönzőkből, amelyeket például elektromos járműveket és napelemeket vásárló fogyasztóknak nyújtanak.

Nem ez az első eset, hogy a francia elnök nyíltan szembemegy az amerikai érdekek kiszolgálásával. 

Macron élesen bírálta a Joe Biden elnök inflációcsökkentési törvénye alapján bevezetett támogatásokat, 

amelyek az amerikai gyártmányú elektromos autók vásárlását támogatják, és előnyöket biztosítanak a hazai zöldiparnak. Néhány hete kínai látogatása során Macron felhívta a figyelmet arra, hogy Európának a saját útját kellene járnia Tajvannal kapcsolatban, és nem szabad vakon követnie az Egyesült Államokat, amivel alaposan feldühítette nemcsak az amerikaiakat, de például a németeket is.

 

Macron célja, hogy ne a francia adófizetők finanszírozzák a nem európai ipar fejlődését. 

Az európai vezetők, köztük Macron is attól tartanak, hogy Biden 369 milliárd dolláros zöld támogatási csomagja hatással lesz az európai termelésre, és arra készteti a vállalatokat, hogy az USA felé forduljanak, hogy kihasználják a támogatások előnyeit. Az Európai Bizottság Dél-Koreával, Japánnal, Kínával és Oroszországgal együtt a Kereskedelmi Világszervezethez (WTO) fordult az aggályaival, azt állítva, hogy az amerikai terv tisztességtelenül diszkriminálja a külföldi gyártókat.

A Macron által javasolt intézkedések egy hamarosan elfogadandó zöldipari törvényjavaslatban szerepelnek majd, amelyet várhatóan a kabinet jövőheti ülésén fogadnak el, parlamenti jóváhagyása pedig a nyárra várható. A Bruno Le Maire gazdasági és pénzügyminiszter által jegyzett törvényjavaslat egyéb, az amerikai csomag által inspirált intézkedéseket is tartalmaz majd, többek között adókedvezményeket olyan ágazatok számára, mint az akkumulátorok, a hőszivattyúk, a szél- és a napenergia. Macron szerint ezek 2030-ig húszmilliárd eurónyi új beruházást generálhatnak.

A franciáknak azonban nem csupán az amerikaiaktól van félnivalójuk az elektromos járművek és tágabban a zöldtechnológia piacán. Az amerikaiakhoz hasonlóan állami támogatásokkal segített kínai gyártók számára fontos célpont lett az európai, azon belül is a francia piac. Tekintve, hogy  a kínai autógyártók már most is vezető szerepet töltenek be az akkumulátortechnológiában, Macron hasonló megközelítést szorgalmaz ebben a szektorban is, mégpedig uniós szinten.

Borítókép: Emmanuel Macron francia elnök (Fotó: MTI/EPA/Stephanie Lecocq)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.