A Titan búvárhajót kifejlesztő cég, az OceanGate tengeri műveletekért felelős igazgatóját sajtóinformációk szerint kirúgták, miután aggályokat vetett fel a cég első ízben alkalmazott szénszálas hajótestével és más rendszereivel kapcsolatban. David Lochridge-nek 2018 januárjában mondtak fel, miután egy lesújtó minőségellenőrzési jelentést nyújtott be a hajóról az OceanGate felső vezetésének, köztük az alapító és vezérigazgató Stockton Rushnak, aki a most eltűnt hajó fedélzetén tartózkodott.
Lochridge a bírósági beadványában azt írta,
itt az ideje, hogy megfelelően foglalkozzunk azokkal az elemekkel, amelyek biztonsági kockázatot jelenthetnek a személyzetre nézve. A mellékelt dokumentumomban tárgyalt kulcsfontosságú tételek szóbeli közlését több alkalommal is elutasították, ezért úgy érzem, hogy most kell elkészítenem ezt a jelentést, hogy legyen egy hivatalos jegyzőkönyv.
A jelentés számos olyan kérdést részletezett, amelyek komoly biztonsági aggályokat vetettek fel, ezek közé tartozott Lochridge aggodalma, hogy az OceanGate-nek szállított szénszálak látható hibái növelik annak kockázatát, hogy a kis hibák nyomásciklikusság során nagyobb szakadásokká tágulnak.
A szénszálas kompozitok erősebbek és könnyebbek lehetnek, mint az acél, így a búvárhajó természetesen felhajtóerővel rendelkezik. De hajlamosak lehetnek a hirtelen meghibásodásra. A hajótestet, amelyről Lochridge írt, a Spencer Composites készítette, az egyetlen olyan cég, amely korábban szénszálas hajótestet készített tengeralattjárók számára.
Lochridge ajánlása szerint a Titan hajótestének roncsolásmentes vizsgálatára volt szükség a szilárd és biztonságos termék biztosítása érdekében. A beadvány szerint Lochridge-nek azt mondták, hogy ez a vizsgálat lehetetlen, és hogy az OceanGate ehelyett a sokat hangoztatott akusztikus megfigyelőrendszerére támaszkodik.
A vállalat azt állítja, hogy ez a saját fejlesztésű technológia akusztikus érzékelőket használ, amelyek figyelik a hajótest szénszálainak romlásáról árulkodó hangokat, hogy korai figyelmeztető jelzést adjon a pilótának, hogy elegendő ideje legyen a süllyedés megállítására és a biztonságos felszínre való visszatérésre.
Egy nappal a jelentés benyújtása után Lochridge-ot behívták egy megbeszélésre, ahol arról tájékoztatták, hogy a Titan elülső plexijének gyártója az OceanGate kísérleti konstrukciója miatt csak 1300 méteres mélységig tanúsítaná azt, az OceanGate keretébe ugyanis nem fért bele, hogy olyan ablakot gyártasson, amely megfelel a Titan tervezett 4000 méteres merülési mélységének.
A megbeszélés végén, miután Lochridge kijelentette, hogy nem engedélyezné a Titán bármilyen humán tesztjét a hajótest átvizsgálása nélkül, a műveletekért felelős igazgatót kirúgták és kikísérték az épületből.
Russell McDuff, veterán oceanográfus, aki három éve az OceanGate tudományos és kutatási alapítvány elnöke, megjegyezte, hogy vasárnap mindössze egy óra 45 perc után megszakadt a kapcsolat a Titánnal.
Ez számomra azt sugallja, hogy még mindig a Titanic felé ereszkedtek, amikor beütött a katasztrófa
– tette hozzá Russel McDuff.