Már évek óta tudhatott a tulajdonos cég a Titan tengeralattjáró hibáiról

A vállalat egyik munkatársa már 2018-ban jelezte, hogy probléma lehet a Titan szénszálas felépítésével.

Gábor Márton
2023. 06. 25. 21:14
PRINCE
-, 2023. június 20. Az OceanGate Expeditions által 2023. június 20-án közreadott, dátummegjelölés nélküli kép a Titan elnevezésû merülõhajójukról. A Titan június 18-án indult útnak a Titanic roncsaihoz, de a Polar Prince kanadai jégtörõ kutatóhajó, amelyrõl a Titant a vízbe bocsátották, a merülõhajó indulása után egy óra 45 perccel elveszítette vele a kapcsolatot. A Titán fedélzetén öten tartózkodnak, köztük van Hamish Harding brit milliárdos, valamint családja közleménye szerint egy pakisztáni származású Nagy-Britanniában élõ üzletember, Shahzada Dawood és 19 éves fia is. MTI/AP/OceanGate Expeditions Fotó: -
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A Titan búvárhajót kifejlesztő cég, az OceanGate tengeri műveletekért felelős igazgatóját sajtóinformációk szerint kirúgták, miután aggályokat vetett fel a cég első ízben alkalmazott szénszálas hajótestével és más rendszereivel kapcsolatban. David Lochridge-nek 2018 januárjában mondtak fel, miután egy lesújtó minőségellenőrzési jelentést nyújtott be a hajóról az OceanGate felső vezetésének, köztük az alapító és vezérigazgató Stockton Rushnak, aki a most eltűnt hajó fedélzetén tartózkodott.

Lochridge a bírósági beadványában azt írta, 

itt az ideje, hogy megfelelően foglalkozzunk azokkal az elemekkel, amelyek biztonsági kockázatot jelenthetnek a személyzetre nézve. A mellékelt dokumentumomban tárgyalt kulcsfontosságú tételek szóbeli közlését több alkalommal is elutasították, ezért úgy érzem, hogy most kell elkészítenem ezt a jelentést, hogy legyen egy hivatalos jegyzőkönyv.

A jelentés számos olyan kérdést részletezett, amelyek komoly biztonsági aggályokat vetettek fel, ezek közé tartozott Lochridge aggodalma, hogy az OceanGate-nek szállított szénszálak látható hibái növelik annak kockázatát, hogy a kis hibák nyomásciklikusság során nagyobb szakadásokká tágulnak. 

A szénszálas kompozitok erősebbek és könnyebbek lehetnek, mint az acél, így a búvárhajó természetesen felhajtóerővel rendelkezik. De hajlamosak lehetnek a hirtelen meghibásodásra. A hajótestet, amelyről Lochridge írt, a Spencer Composites készítette, az egyetlen olyan cég, amely korábban szénszálas hajótestet készített tengeralattjárók számára.

Lochridge ajánlása szerint a Titan hajótestének roncsolásmentes vizsgálatára volt szükség a szilárd és biztonságos termék biztosítása érdekében. A beadvány szerint Lochridge-nek azt mondták, hogy ez a vizsgálat lehetetlen, és hogy az OceanGate ehelyett a sokat hangoztatott akusztikus megfigyelőrendszerére támaszkodik.

A vállalat azt állítja, hogy ez a saját fejlesztésű technológia akusztikus érzékelőket használ, amelyek figyelik a hajótest szénszálainak romlásáról árulkodó hangokat, hogy korai figyelmeztető jelzést adjon a pilótának, hogy elegendő ideje legyen a süllyedés megállítására és a biztonságos felszínre való visszatérésre.

Egy nappal a jelentés benyújtása után Lochridge-ot behívták egy megbeszélésre, ahol arról tájékoztatták, hogy a Titan elülső plexijének gyártója az OceanGate kísérleti konstrukciója miatt csak 1300 méteres mélységig tanúsítaná azt, az OceanGate keretébe ugyanis nem fért bele, hogy olyan ablakot gyártasson, amely megfelel a Titan tervezett 4000 méteres merülési mélységének. 

A megbeszélés végén, miután Lochridge kijelentette, hogy nem engedélyezné a Titán bármilyen humán tesztjét a hajótest átvizsgálása nélkül, a műveletekért felelős igazgatót kirúgták és kikísérték az épületből.

Russell McDuff, veterán oceanográfus, aki három éve az OceanGate tudományos és kutatási alapítvány elnöke, megjegyezte, hogy vasárnap mindössze egy óra 45 perc után megszakadt a kapcsolat a Titánnal.

Ez számomra azt sugallja, hogy még mindig a Titanic felé ereszkedtek, amikor beütött a katasztrófa

– tette hozzá Russel McDuff.

Azonban nem csak egy figyelmeztetést kapott a cég, ami a tengeralattjáró problémáira hívta fel a figyelmet. Sajtóinformációk szerint Rob McCallum, az EYOS Expeditions expedíciós szolgáltató alapítója közölte az OceanGate vezérigazgatójával, Stockton Rush-sal, hogy potenciálisan veszélybe sodorja ügyfeleit, és felszólította őt, hogy hagyjon fel a tengeralattjáró használatával, amíg azt egy független testület át nem vizsgálja.

Rush azt válaszolta, hogy

belefáradtam azokba az iparági szereplőkbe, akik biztonsági érvvel próbálják megállítani az innovációt.

A feszült szóváltásnak azután lett vége, hogy az OceanGate ügyvédei jogi lépésekkel fenyegetőztek.

Úgy gondolom, hogy Ön potenciálisan veszélyes helyzetbe sodorja magát és ügyfeleit

 – írta az OceanGate főnökének 2018 márciusában. Az üzenetekben Rush azt írta, hogy

túl gyakran hallottuk már az alaptalan kiáltásokat, hogy meg fogtok ölni valakit. Ezt komoly személyes sértésnek veszem.

McCallum a BBC brit közmédiának elmondta, hogy többször sürgette a céget, kérjen tanúsítványt a Titanra, mielőtt kereskedelmi túrákra használná. A hajót ugyanis soha nem minősítették vagy osztályozták.

Amíg a tengeralattjáró nincs osztályozva, tesztelve és bizonyítva, addig nem szabad kereskedelmi mélymerülésekre használni. Arra kérem Önöket, hogy a tesztelés és a tengeri próbák során minden gondossággal járjanak el, és legyenek nagyon-nagyon konzervatívak. Bármennyire is értékelem a vállalkozói szellemet és az innovációt, Önök potenciálisan egy egész iparágat tesznek kockára

 – írta McCallum az egyik e-mailben. Néhány nappal későbbi válaszában Rush megvédte vállalkozását és megbízólevelét. Azt mondta, hogy az OceanGate mérnöki tevékenységre összpontosító, innovatív megközelítése szembemegy a tengeralattjárókkal kapcsolatos ortodoxiával, de ez az innováció természete.

A katasztrófa bekövetkezte után Charles Haas, a Titanic emlékének ápolásával foglalkozó szervezet vezetője pénteki közleményében úgy fogalmazott, hogy biztonsági megfontolásokból véget kellene vetni annak, hogy emberek utazzanak el a Titanichoz, ehelyett legénység nélküli víz alatti járművekkel lehetne ellenőrizni a roncsok állapotát. Haas azokra az eszközökre utalt, amelyekkel tavaly nyáron nagyon részletesen sikerült feltérképezni a hajótestet.

A Titanic International Society elnöke mélységesen szomorú, tragikus, de elkerülhető fejleménynek nevezte a Titan balesetét. Méltató szavakkal szólt a jármű vezetőjének, Paul-Henry Nargeolet francia Titanic-szakértő egyedülálló tudásáról és tapasztalatáról, akinek elkötelezettségének köszönhetően sikerült megismerni a hajó történetének jelentős részét, és a világ értesült a Titanic állagának romlásáról is.

A Titan merülőhajó 2021-ben és 2022-ben sikerrel eljutott a Titanic roncsaihoz, az idei lett volna oda a harmadik expedíciója. Haas szerint feltétlenül szükséges lenne, hogy az amerikai parti őrség, a nemzeti közlekedési hatóság biztonsági testülete, illetve a kanadai társhatóságok vizsgálatot folytassanak a baleset ügyében. Alaposan ellenőrizni kellene a merülőhajó szerkezetét, a kommunikációs és biztonsági rendszereit, a kidolgozott vészhelyzeti stratégiát, illetve azt is, hogy a merülés idején milyen távolságra voltak készenlétben mélytengeri mentőalakulatok

 – fejtette ki Charles Haas.

 

Haas azt is szorgalmazta, hogy nemzetközi szabályozással kellene kötelezővé tenni a mélytengeri merülőhajók szigorú ellenőrzését.

Ahogyan a Titanic tragédiájának is meglett a tanulsága, a Titan elvesztéséből is le kellene vonni a következtetéseket

 – mondta.

Borítókép: Az OceanGate Expeditions által 2023. június 20-án közreadott, dátummegjelölés nélküli kép a Titan elnevezésű merülőhajójukról. (Forrás: MTI/AP/OceanGate Expeditions)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.