A dán kormány hétfőn bejelentette, hogy az ország megkezdi az ukrán vadászpilóták kiképzését az F–16-osokra, valamint két évvel előre hozza öregedő vadászgépflottájának lecserélését. A több mint negyven éve szogáló F–16-osok, amelyekből kereken harminccal rendelkezik a skandináv ország, eredetileg 2027-ig maradtak volna hadrendben, most azonban úgy tűnik, már 2025-től lecserélik őket F–35A gépekre, amelyekből 27 darabot már meg is rendeltek.
Troels Lund Poulsen megbízott védelmi miniszter megerősítette, hogy Dánia megkezdte az ukrán vadászpilóták kiképzését.
Azt is megfontoljuk, hogy konkrétan adományozzunk-e Ukrajnának dán F−16-osokat, és ha igen, mennyit
− tette hozzá Lund Poulsen.
A miniszter szerint az ukrán pilóták kiképzése hat-nyolc hónapot vesz igénybe, és annak lezárultáig semmiképp sem kerülhet sor a gépek átadására. „Ez nem jelenti azt, hogy ne hozhatnánk döntést korábban. De [az F–16-osok] 2024-ig Dániában maradnak” − szögezte le Lund Polusen.
Ukrajna légiereje jelenleg jóval elmaradottabb, mint a csúcstechnikát használó oroszoké. A Business Insider amerikai lap az egyesült királyságbeli Royal United Services Institute nevű kutatóintézet tanulmányát idézve rámutat, hogy az orosz vadászgépek az észlelés megnehezítése érdekében a felszínhez közel repülő ukrán repülőgépeket is képesek kiszűrni, illetve vannak olyan rakétáik, melyeket nem szükséges az ellenséges célpontba csapódásig „célra tartani”, mivel saját radarral vannak felszerelve. Ennek ellenére az orosz légierőre is jellemzők voltak a szárazföldi erők problémái: sok esetben viszonylag képzetlen pilótákat vetettek be, akiket rosszul is irányítottak elöljáróik. Ezzel együtt sikerült jelentős nyomást gyakorolni az ukrán légvédelemre.