– Kijelenthető, hogy egyik korábbi háborúban sem játszott olyan fontos szerepet az információs hadviselés, mint az ukrajnai konfliktusban?
– A háborúknak mindig is volt egy erős kommunikációs oldala. Viszont napjainkban a nemzetközi média folyamatosan tudósít a frontvonalról, valamint a háború egyéb aspektusairól, és ez a hadviselő feleknek is lehetőséget jelent a saját üzenetük célba juttatására.
– Arra utal, hogy álhírek kerülhetnek a sajtóba?
– Persze ez is előfordulhat, de nemcsak erről van szó. Az úgynevezett dezinformáció nem feltétlenül álhírek terjesztését jelenti, hanem inkább a tények körültekintő, óvatos manipulációját. Fontos, hogy legyen valami jól megragadható igazságtartalma, különben a mérvadó sajtóorgánumok gyanút fognak, és nem veszik át az ilyen anyagot, holott pont ez lenne a cél.
– Hogyan lehet óvatosan manipulálni a híreket?
– Ebben a titkosszolgálatok is fontos szerepet játszanak. E szolgálatoknak általában van olyan részlegük – nem is kicsi –, amely a dezinformáció gyártásával és terjesztésével foglalkozik.
Mindig egy valós helyzetből indulnak ki, amit elcsavarnak egy olyan irányba, ami az adott államnak fontos. Ha jól van szerkesztve és hitelesnek tűnik a dezinformáció, akkor átveszi a sajtó.
A terjesztés mikéntje sem mindegy: az ilyen anyagokat először általában vidéki lapokban jelentetik meg, ahol könnyebb azokat elhelyezni, s ha ez a lépés megvan, más orgánumok is átveszik. Egyébként a dezinformáció sokszor pusztán abban merül ki, hogy egy adott hadviselő fél szelektál a sajtóval megosztott információk között, vagyis ilyenkor az az elsődleges számára, hogy mit tart vissza.
– A manipulált hírek tehát bármelyik médiumba bekerülhetnek?
– Igen, de abban nagy különbség van, hogy milyen mértékben. Az olyan mérvadónak tekinthető hírügynökségek, mint a Reuters, vagy az AP kínosan ügyelnek arra, hogy csak verifikálható híreket vegyenek át, és alaposan tájékozódjanak a rendelkezésükre álló forrásokból.