A nyugati szankciók „felszabadították” Oroszországot: jelentősen növelte az olajbevételét

A világ harmadik legnagyobb olajexportőre az elmúlt évben olajának nagy részét Kínába, Indiába és Törökországba irányította át.

Forrás: Financial Times2023. 09. 25. 12:29
olajszállító hajó, olajszállítás, tengeri olajszállítás, olaj Forrás: Getty Images
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az orosz nyersolajkínálat idén tavasszal ötven százalékkal nőtt annak ellenére, hogy a G7-országok szankciókat és hatvan dolláros hordónkénti árplafont vezettek be a termékre –  írta a Financial Times brit gazdasági napilap a Kpler elemző cég adataira hivatkozva. Mint írják, a nyugati országok célja az volt, hogy az orosz olajon keresztül megfékezzék Moszkvát az ukrajnai háború finanszírozásában, ám a portál elemzése szerint ez kétszeresen is visszaütött.

Mint a lap kiemeli: 

az orosz olajbevételek várhatóan emelkedni fognak a nyersolaj árának folyamatos emelkedése és az árengedmény-csökkentések miatt.

Becslések szerint az év végével az ország olajbevétel legalább 15 milliárd dollárral több lesz, mint azt előzőleg 2023-ra becsülték.

A hordónkénti nyersolaj áremelkedése a kitermelés szűkítése miatt megy végbe, amelyről a Kőolaj-exportáló Országok Szervezete (OPEC) döntött Oroszországgal kiegészítve. Ugyanis amíg Moszkva a csökkenő nyugati keresletet a magasabb árral kívánja kompenzálni, addig több olaj-nagyhatalomnak – kiváltképp Szaúd-Arábiának – a hatvan dolláros hordónkénti ár helyett a száz dolláros „jobban illeszkedik” a költségvetésébe. Egyes elemzők szerint az OPEC+ döntése egyfajta „visszavágás” is lehet Washington felé, amiért az Egyesült Államok az elmúlt években megtöbbszörözte az olajkitermelését, „elvárva”, hogy a kartell-országok piaci részesedést adjanak neki, mindenféle egyeztetés nélkül.

Amint arra a gazdasági lap is rámutat, az orosz olajszállítás nehezebbé vált Moszkvának, ugyanis a szankciók miatt kevesebb biztosítótársaság és teherhajó áll a rendelkezésére. Azonban más biztosításokkal, vagy azok hiányával is megoldotta a szállításokat, sőt a szűkös olajkínálat miatt magasabb áron és profittal is tudta azt értékesíteni. Mindezek miatt augusztusban a tengeren szállított orosz nyersolaj csaknem háromnegyedét nyugati biztosítás nélkül szállították.

Oroszország szeptember első húsz napjában közel harminc százalékkal, mintegy 1,7 millió tonnára csökkentette tengeri dízel- és gázolajexportját az augusztusi azonos időszakhoz képest. Sőt, további szűkítéseket is bejelentett.

Az elemzés rámutat: Moszkva új exportútvonalakat keres. A Reuters hírügynökségnek négy nyersanyag-kereskedő azt közölte, hogy augusztusban és szeptemberben megérkeztek az első CPC Blend nyersolajszállítmányok az Egyesült Arab Emírségekbe, amelyet a Lukoil olajipari nagyvállalat és a CenGeo független termelő adtak el. Mindezzel a portál szerint Moszkva célja az új vevők megkeresése és a nyugati szankciók megkerülése.

A világ harmadik legnagyobb olajexportőre, Oroszország az elmúlt évben olajának nagy részét Kínába, Indiába és Törökországba irányította át, és olyan országokba is küldött szállítmányokat, mint Brazília, Srí Lanka és Pakisztán.

Borítókép: Illusztráció. Olajszállító tankerhajó (Forrás: Getty Images)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.