Az izraeli hadsereg (IDF) nyilvánosságra hozta, hogy a hírszerzési adatok alapján a hadsereg egyik csoportja egy 55 méter hosszú terroralagutat tárt fel tíz méter mélyen az al-Sifa kórház komplexuma alatt.
Az alagutak bejáratához hosszú lépcső vezet, amelyet különféle védelmi eszközök védtek, többek között egy robbanásbiztos ajtó és lőrések. A hadsereg közlése szerint ezt az ajtótípust használja a Hamász terrorszervezet, hogy megakadályozza az izraeli erők bejutását a parancsnoki központokba és a Hamászhoz tartozó földalatti létesítményekbe.
Az alagút bejáratát a kórház területén, egy fészer alatt tárták fel egy jármű mellett, amely számos fegyvert, köztük RPG-ket, robbanóanyagokat és Kalasnyikov puskákat tartalmazott.
Az izraeli hadsereg csapatai a tervek szerint folytatják az alagút útvonalának feltárását.
Az eredmények egyértelműen bizonyítják, hogy a Hamász a kórház komplexumának számos épületét terrorista infrastruktúra és tevékenység fedezésére használja. Ez újabb bizonyítéka annak, hogy a Hamász a Gázai övezet lakóit emberi pajzsként használja a terrorista tevékenységeihez
– közölte az IDF.
Amint arról már a lapunk is beszámolt, a Hamász és más palesztin terror- illetve paramilitáris szervezetek által a térség alatt évtizedeken át kiépített labirintus, melyet sokan csak „gázai metrónak” hívnak, és több „szintből” áll. A szakértők megkülönböztetik a csempészútvonalakat, a parancsnoki központokat és fegyverraktárakat magukba foglaló védelmi alagutakat, valamint az ezekhez szorosan kapcsolódó, az izraeli területekre történő behatolást is lehetővé tevő támadó útvonalakat.
Ez utóbbit az izraeliek a „terror alagútjának” nevezik.
2001-ben történt az első olyan támadás, amely kifejezetten ezekhez az útvonalakhoz köthető, ekkor egy izraeli katonai támaszpont alatt robbantottak a Hamász harcosai. Ezt követően 2004-ben hajtottak végre egy hasonló támadást, akkor egy izraeli katona életét vesztette, öten pedig megsérültek a detonáció következtében. Az alagutak a túszok elhurcolására és fogvatartására is alkalmasak, a sajtóbeszámolók szerint a harcosok cellákat is alakítottak ki külön erre a célra. Az október 7-i terrortámadás során ejtett, még ki nem szabadított foglyok is nagy valószínűséggel itt tartózkodhatnak.
Hosszabb, mint a moszkvai metró
Maga az alagúthálózat a Hamász közlése szerint több mint ötszáz kilométer hosszú – összehasonlításképp a moszkvai metróhálózat 460,5 kilométer –, az 1980-as években kezdték kiépíteni, azonban ekkor még nagyon kezdetleges, szinte kizárólag csempészetre használt útvonalakról volt szó. Mivel Izrael 2007 óta szárazföldi, légi és tengeri blokád alatt tartja a területet, a gázaiak számára az alagútrendszer jelenti az egyetlen kiutat az övezetből. A nyolcvanas évek óta sokat változott a „gázai metró”.
A járatok egy részét betonnal erősítették meg, valamint áram- és kommunikációs vonalakkal is ellátták.
Egyes jelentések szerint az övezetbe érkező humanitárius segélyek java része az alagútrendszer kiépítésére ment el, a munkálatokban pedig nagy számban vehettek részt gyermekek is – közülük százhatvanan életüket adták a „metró” megépítéséért.