Elkerülhető lett volna az egyik legmegrázóbb űrkatasztrófa

Fekete napként vonult be az űrkutatás történetébe 1986. január 28-a: a felszállás 73. másodpercében felrobbant a Challenger űrhajó. A balesetben a fedélzetén tartózkodó mind a hét ember életét vesztette, köztük az a Christa McAuliffe is, aki az első civil lett volna az űrprogram történetében.

2024. 01. 28. 18:22
Cape Canaveral, 2023. február 27. Az amerikai lobogó és a NASA legújabb küldetésének zászlója az amerikai ûrkutatási hivatalnak a floridai Cape Canaveralban mûködõ Kennedy Ûrközpontjában 2023. február 26-án. A NASA legújabb küldetésének legénysége: Andrej Fegyajev, a Roszkozmosz orosz ûrügynökség komzonautája, Warren Hoburg és Stephen Bowen, a NASA amerikai asztronautái, valamint az egyesült arab emírségekbeli Szultan an-Nejadi ûrhajós a tervek szerint február 27-én indul a Nemzetközi Ûrállomásra (ISS) a SpaceX amerikai ûrkutatási magánvállalat Falcon 9 hordozórakétájával összekapcsolt Crew Dragon ûrhajóval. MTI/EPA/Cristobal Herrera Ulashkevich Fotó: Cristobal Herrera Ulashkevich
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az 1970-es és 80-as években virágzását élte az amerikai űrprogram. Az űrsiklókat többször is fel lehetett használni, ezáltal az amerikai űrkutatási hivatal, a NASA jóval több missziót indíthatott.

A Challenger névre keresztelt jármű, amely a második volt az űrsiklók sorában, 1983 áprilisában teljesítette első küldetését, amelyet abban az évben további hat követett. 1986 elején a Challenger már a tizedik útjára készült, amely fontos mérföldkőnek ígérkezett az amerikai űrprogramban: 

először válhatott a legénység tagjává egy civil, konkrétan Christa McAuliffe New Hampshire-i tanárnő, aki a tervek szerint két órát tartott volna az űrből.

McAuliffe-ot egy országos pályázaton választották ki több mint tízezer jelentkező közül, és 1985 nyarán csatlakozott a legénység többi tagjához. Francis Scobee parancsnoknak nem volt ismeretlen a Challenger: ő volt annak az 1984 áprilisában végrehajtott küldetés pilótája, amelynek során pályára állítottak egy új műholdat és megjavítottak egy sérült másikat. Parancsnoki megbízást azonban most először kapott. A pilóta ezúttal Michael Smith volt, aki 28 különböző típusú polgári és katonai légi járművel csaknem ötezer órát repült, tehát óriási tapasztalattal rendelkezett.

A három kutató űrhajós közül Judith Resnik 1984 augusztusában már járt az űrben a Discovery fedélzetén, és több szoftvert is fejlesztett a NASA-nak. Ronald McNairnek ez szintén a második űrutazása volt, ő 1984 februárjában a Challengerrel repült már. Ellison Onizuka szintén tapasztaltnak számított, a Discoveryvel járt már az űrben. Gregory Jarvis műhold-specialistának velük ellentétben ez volt az első űrutazása, miután kétszer is az utolsó pillanatban maradt le a küldetésről.

A Challenger indulását többször is el kellett halasztani, előbb egy másik űrsiklóküldetéssel kapcsolatos csúszás, majd az időjárási körülmények miatt. A fellövést végül 1986. január 28-án reggelre tűzték ki, azonban a floridai mértékkel szokatlanul hideg időjárás miatt még ekkor is elhalasztották két órával.

Helyi idő szerint délelőtt 11 óra 38 perckor azonban a Challenger végre elemelkedett az indítóállványtól. A repülés először teljesen normálisnak tűnt, a 73. másodpercben azonban megtörtént a tragédia: az űrrepülő a kilövést a helyszínen követő családtagok, valamint a televíziónézők ezreinek szeme láttára felrobbant.

Utóbb a vizsgálatok kiderítették, hogy a tragédia végső soron a nagy hideg számlájára írható: ilyen hőmérsékleti viszonyok között a szilárd hajtóanyagú gyorsítórakéta egyik tömítése (az úgynevezett O-gyűrű) rugalmatlanná vált, nem tudta betölteni a funkcióját, az így kiszabaduló forró gázok pedig robbanást okoztak.

A legénység vesztét azonban mégsem ez okozta. Az őket szállító kabin egy darabban maradt, a felhasznált oxigén mennyiségéből pedig a szakértők arra következtettek, hogy az űrhajósok, legalábbis néhányan közülük életben voltak még, amikor a kabin 333 km/h-s sebességgel az Atlanti-óceánba csapódott. Ezt azonban már nem lehetett túlélni.

Ami különösen tragikussá teszi a balesetet, az az, hogy teljes mértékben elkerülhető lett volna. Az O-gyűrűket érintő problémával már tisztában voltak a mérnökök, sőt a Challenger egy korábbi, 1985. áprilisi útja után végzett vizsgálatokból kiderült, hogy már akkor is csak a szerencsén múlt, hogy nem történt katasztrófa.

A Challenger pusztulása után az űrsiklóprogramot ideiglenesen leállították, és csak 1988-ban folytatódhatott. 2003-ban a Columbia űrsikló is végzetes balesetet szenvedett, a programot végül az Atlantis 2011. júliusi útja zárta le. 

 

Borítókép: Az amerikai lobogó és a NASA legújabb küldetésének zászlója az amerikai űrkutatási hivatalnak a floridai Cape Canaveralban működő Kennedy Űrközpontjában 2023. február 26-án (Fotó: MTI/EPA/Cristobal Herrera Ulashkevich)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.