Venable szerint az is növeli a balesetek esélyét, hogy
a pilóták és a repülők személyzete nem repül eleget.
Elmondta, hogy az ő idejében a pilóták még hetente négyszer-hatszor repültek. Jelenleg viszont a pilóták hetente csak egy-két alkalommal szállnak fel. Tapasztalatai szerint ha valaki ilyen kevés gyakorlattal rendelkezik, akkor nem alakulnak ki azok a reflexek, azok az automatizmusok, amelyek nem veleszületettek, de a biztonságos repüléshez elengedhetetlenek.
A Heritage Foundation elemzése azt mutatja, hogy a légierő gépei a 2013-as pénzügyi évben 2,04 millió órát repültek, de a 2022-es pénzügyi évben már csak kevesebb mint 1,12 millió órát voltak a levegőben, ami 82 százalékos csökkenést jelent.
A Military.com cikke szerint a hadsereg helikopterpilótái is lényegesen kevesebbet repülnek, mint egy évtizeddel ezelőtt. Az Apache helikopterek repülési ideje mintegy 50 százalékkal csökkent; a Chinook pilótái 36 százalékkal kevesebb időt töltenek a levegőben; a Black Hawk-pilóták pedig 25 százalékkal kevesebbet repültek. A hadsereg ugyanakkor tagadta, hogy a csökkentett repült óraszámok összefüggésben lennének a több balesettel.
Venable szerint a kevesebb repült óra a karbantartásra is negatív hatással van, mivel a földi személyzetnek is kevesebbszer kell foglalkoznia gépekkel, és így nehezebb szinten tartani a tudását.
„És ezért van az, hogy minél többet repülsz, annál jobb leszel mindenben. És ez igaz a karbantartásra, igaz a pilótákra is, és
jelenleg olyan keveset repülnek, hogy mindenki berozsdásodik, és a balesetek száma megnő
– tette hozzá. Venable szerint jelenleg az Egyesült Államok légiereje nincs abban az állapotban, hogy sikeresen tudjon reagálni akár egy Kínával szembeni konfliktus kirobbanására.
A vezetés elrugaszkodott a valóságtól
A szakértő nincs megelégedve a katonai vezetéssel sem, akik szerinte elvesztették a kapcsolatukat a valósággal. A légierő vezetői ahelyett, hogy a kiképzésre és a készenlét erősítésére költenék a pénzt, inkább a kutatási, tesztelési, fejlesztési és értékelési (RTD&E) kiadásokat növelik. „A Biden-kormányzat alatt ez sokkal rosszabb lett” – mondta, hozzátéve:
A légierőt jelenleg alapvetően jobban érdeklik a repüléssel nem járó, mint a repüléssel járó dolgok.
„Idén a légierő kevesebb repült órát fog finanszírozni, mint története során valaha” – mondta. Szerinte ennek az oka, hogy a légierő legutóbbi vezérkari főnökei – Charles „C.Q.” Brown és Dave Goldfein – mindketten a vállalati gondolkodásmódot hozták magukkal.