A Rolex órák, valamint a Gucci, a Canada Goose, a Louis Vuitton és más tekintélyes márkák ruhái és kiegészítői egyre népszerűbbek a bevándorlóhátterű bűnbandák körében, hiszen minél több a logó a ruhájukon, annál jobban tudják mutatni, hogy komoly pénzeket keresnek a bűnözéssel – írja a V4NA nemzetközi hírügynökség.
Azonban mivel ezek a márkás termékek egyre többször tűnnek fel komoly bűnözőkön, a márkák presztízse más jómódú csoportok körében csökkent, hívja fel rá a figyelmet a Samnytt svéd hírportál. Mint írják, azok, akik ezeket a drága márkás termékeket vásárolják, ezzel azt akarják kifejezni, hogy sok pénzük van, jó ízlésűek és egy exkluzív társadalmi osztályhoz tartoznak.
Mindez azonban a feje tetejére áll, amikor a termékek még a társadalom nehézsúlyú bűnözői körében is divatba jönnek.
– Sokak számára a márka kulturális szimbólum, valami, ami megmutatja az identitását és azt, hogy mit képvisel. A nagy emblémákkal ellátott exkluzív márkák azt jelezhetik, hogy boldog és sikeres ember vagy, aki megengedheti magának, hogy megvegye a termékeket – mondta el Eva Ossiansson, a Stockholm School of Economics doktora és márkakutatója a Dagens Nyheter svéd lapnak.
Felhívták rá a figyelmet, hogy amikor egy olyan társadalom, mint a svédországi, erodálódik, és a nehézsúlyú bűnözők versenyezhetnek a törvénytisztelő, sikeres polgárokkal a legtöbb pénzért, akkor azon exkluzív áruk presztízse is erodálódik, amelyeket korábban csak a törvénytisztelő, sikeres emberek engedhettek meg maguknak.
Az áruházak és az ilyen márkás árukat árusító üzletek láthatóan aggódnak e fejlemény miatt, hosszú távon ugyanis a többségi társadalom szemében a magas a státusú márkából alacsony státusú márkák válhatnak. Azt kockáztatják, hogy elveszítik a hagyományos vásárlóikat, és csak a bűnözők vásárolnak majd náluk, akik egy idő után szintén rájönnek, hogy a márkák elvesztették státusukat, és elhagyják őket másokért. Ez pedig könnyen csődöt is jelenthet.
Nem fogadnak el készpénzt
Most egyes luxusáruházak azzal próbálják megakadályozni, hogy bűnözők vásároljanak náluk, hogy megtagadják a készpénz elfogadását. Azután fordultak ehhez a megoldáshoz, hogy
nemrég egy bérgyilkos, miután éppen kivégzett egy másik bűnözőt, egyenesen a Nordiska Kompaniet luxusáruházba ment, hogy a gyilkosságért kapott pénzből dizájnerruhákat vásároljon magának.
Az még nem derült ki, hogy ez a módszer mennyire hatékony a bűnözők távol tartásához, de ha nem tesznek semmit, az még rosszabb.
– Ha a egyes márkákat a bandákkal, a bűnözéssel és a kábítószerrel hozzák összefüggésbe, az oda vezethet, hogy a valódi célközönsége más márkákat választ, mert az emberek nem akarják, hogy velük kapcsolatban is a bűnözésre asszociáljanak mások – magyarázta Eva Ossiansson.
Ugyanakkor e gyártók képviselői nem akarnak beszélni a médiának a problémákról. Attól tartanak, hogy ezzel csak még jobban felhívnák a figyelmet a jelenségre, és tovább gyorsítanák termékeik leértékelődését.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: V4NA)