– A lakosság Schengennel kapcsolatos frusztrációja továbbra is magas és teljesen indokolt, különösen, ha figyelembe vesszük, hogy az évek óta tartó blokkolásra, illetve csupán a részleges csatlakozás megvalósulására sem érkezett hiteles magyarázat az akadályozó államok részéről. Ezt az érzést tovább fokozza Ausztria álláspontja, amely jelenleg egyedüliként akadályozza a szárazföldi határokkal való csatlakozást, miközben az uniós tagállamok többsége, valamint az összes európai intézmény ismételten kifejezte támogatását Románia teljes körű schengeni csatlakozását illetően – idézte a Maszol erdélyi portál Remus Stefureacot, az INSCOP Research közvélemény-kutató cég igazgatóját.
Magyarország egyébként továbbra is támogatja Románia teljes jogú Schengen-tagságát. Ezt Catalin Predoiu román belügyminiszter közölte minapi, budapesti látogatása után. A tárcavezető Pintér Sándor magyar belügyminiszterrel egyeztetett, akivel egyebek mellett az illegális bevándorlás, valamint az ember- és kábítószer-kereskedelem felszámolása, illetve a határvédelem megerősítése érdekében hozandó intézkedéseket vitatta meg.
Beni-Oni Ardelean, a kisebbik román kormányzati erő, a Nemzeti Liberális Párt korábbi alelnöke a CPAC Hungary egyik csütörtöki kerekasztal-beszélgetésén a tömeges bevándorlás megállítása érdekében erős nemzeti határellenőrzést vagy egy „új Schengen” megalakítását ajánlotta, új tagállamok részvételével.
Pászkán Zsolt politikai elemző korábban azt mondta, Románia nem fűzhet nagy reményeket az idei teljes jogú schengeni csatlakozáshoz, mivel Ausztria nem „elszigetelt” a kérdésben. Szerinte sok nyugat-európai képmutató politikus használja az osztrák ellenállást. Mint elmondta, a magyar uniós elnökség az év második felében vélhetően megpróbálja felmérni a lehetőségeket, de azok aligha lesznek kecsegtetőek.
A román közúti fuvarozók országos érdekvédelmi szervezete (UNTRR) szerint a romániai teherfuvarozókat 2023-ban 2,55 milliárd euró kár érte a schengeni csatlakozás elmaradása miatt. A szakmai szervezet becslései szerint 2023-ban nőttek a fuvarozók veszteségei, egy évvel korábban még 2,41 milliárd lejt tettek ki.
A fuvarozók 8–16 órát várnak a határátlépésre Magyarország felé, a történelmi csúcs pedig öt nap volt, néhány évvel ezelőtt
– mondta Radu Dinescu, az UNTRR főtitkára. Elmondása szerint a román–bolgár határon 36 óra az átlagos várakozási idő, a román–moldáv határon három-kilenc nap, a román–ukrán határon pedig tíz-tizenöt nap.
Borítókép: Romániában nem teljesen elégedettek a schengeni csatlakozás körülményeivel (Fotó: AFP/Daniel Mihailescu)