A keresztek tilalmával és a hagyományos férfi-női megszólítások helyett a transznemű embereknek tetsző formulák, személyes névmások kötelezővé tételével a fővárosi hivatalokban alighanem olyan hibát követett el, amelyért nagy árat kell fizetnie.
A kereszt abszolút kivételes jelkép vallási, kulturális és nemzeti dimenzióban egyaránt
– mondja Pawel Bortkiewicz katolikus pap, teológiaprofesszor. Száműzése nemcsak a keresztény, hanem a velük szervesen összefüggő lengyel nemzeti értékek elvetését is jelenti.
Jerzy Kwasniewski, a konzervatív jogvédő Ordo Iuris Intézet elnöke azt hangsúlyozza, hogy Trzaskowski döntése jogi szempontból is kérdéses. A lengyel alkotmány nem teszi lehetővé (53. cikkely), hogy polgármesteri szinten szülessen döntés polgári szabadságjogokat érintő ügyekben, melyek része a vallás nyilvános gyakorlásának és kifejezésre juttatásának joga is.
Az európai emberi jogi rendszer értelmében a kereszt jelenléte nyilvános helyeken nem sérti a nem hívők jogait, és a kereszt nemcsak vallási jelképként, hanem az európai kulturális és civilizációs örökség elemeként is védelmet élvez.
Ami Trzaskowskinak és híveinek azt az érvelését illeti, hogy Lengyelország világi állam, melynek vallási semlegességét az alkotmány garantálja, Kwasniewski felhívja a figyelmet: az alkotmány nem a közélet „vallási sterilitását” hirdeti, hanem az egyházzal való együttműködést „az ember és a közjó érdekében” (25. cikkely). Ez teljesen más megközelítés, mint a „világi” vagy „semleges” francia modell. A lengyel gyakorlat közelebb áll az amerikaihoz, melyben az elnök beszéde végén nyíltan Isten áldását kéri a népre, és minden bankjegyen rajta van a nemzeti mottó: „In God We Trust” (Istenben bízunk). Ennek a modellnek jelei a lengyel hivatalokban, iskolákban, pályaudvarokon és kórházakban található keresztek és kápolnák, és ezért lehet nyilvános helyeken a karácsonyi időszakban „ostyatörési találkozókat” vagy húsvéti összejöveteleket tartani.