A már júniusban kialakult dugók és torlódások a horvát autópályákon meglepték a szakembereket is – írta a Jutarnji List című horvát napilap. Az adatok szerint
idén júniusban félmilliónál is több jármű használta az ország autópályáit, mint tavaly júniusban. Az idei év első hat hónapjában pedig 4,3 millióval több járművet regisztráltak, mint tavaly az első hat hónapban.
A lapnak nyilatkozó szakemberek szerint az ország autópályáinak ugrásszerű növekedésének több oka is van: a schengeni csatlakozás, az euró bevezetése, a közel-keleti háború, a görögországi hőség és erdőtüzek.
Mindezek miatt Horvátország a turisták felkapott autós úticéljává vált, és a járművek ilyen nagyarányú beáramlása komoly forgalmi dugókat és torlódásokat okoz az autópályákon. Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy
az autópályákon kialakult forgalmi dugókért maguk a sofőrök is felelősek, akiknek vezetési stílusa miatt jönnek létre az úgynevezett fantomleállások vagy fantomtorlódások.
Ez történik például akkor, ha egy kamion az autópályán nagy forgalom mellett elkezd egy másik kamiont előzni, majd a mögötte haladó összes jármű fékezni kezd. De a túl nagy sebességgel közlekedő autósok is okoznak ilyen fantomleállásokat, ha a forgalom sűrűsége miatt elkezdenek hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hullámként terjed hátrafelé, és a forgalom sebessége óránként húsz kilométerre csökken – hangsúlyozták.
Lehetséges megoldások
Úgy vélték: sebességkorlátozásokat kellene bevezetni ebben az időszakban, az ilyen esetekben pedig az optimális sebesség 80-100 kilométer per óra lenne. Horvátország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren is.
A horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC) pedig nemrég jelezte, hogy ismét bevezetik a nyári tarifát, emiatt
tíz százalékkal magasabbak lesznek az autópályadíjak július 1. és szeptember 30. között.
A nyári tarifa nem vonatkozik a nehézgépjárművekre, így az autóbuszokra és kamionokra.
A cég közlése szerint a szezonális úthasználati díjak bevezetése egyes járműkategóriák esetében abból adódik, hogy a teljes éves forgalom mintegy negyven százaléka a nyári hónapokra tevődik. Emiatt ebben az időszakban jelentősen megnőnek a karbantartási, biztonsági, felügyeleti és forgalomirányítási költségek.