Óriási dugók alakultak ki a horvát autópályákon, de ennél is van rosszabb hír

Jelentős torlódások voltak a horvát autópályákon júniusban, ami arra vezethető vissza, hogy felértékelődött az ország turisztikai helyzete. A szakemberek több megoldást is felvetettek a probléma orvoslására, azonban egy már biztos: aki nyaralni szeretni menni a szezonban, annak kicsit jobban a zsebébe kell nyúlnia, ugyanis bevezetik a nyári tarifát.

Forrás: MTI2024. 07. 02. 14:52
Fotó: Varga György
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

A már júniusban kialakult dugók és torlódások a horvát autópályákon meglepték a szakembereket is – írta a Jutarnji List című horvát napilap. Az adatok szerint

idén júniusban félmilliónál is több jármű használta az ország autópályáit, mint tavaly júniusban. Az idei év első hat hónapjában pedig 4,3 millióval több járművet regisztráltak, mint tavaly az első hat hónapban.

A lapnak nyilatkozó szakemberek szerint az ország autópályáinak ugrásszerű növekedésének több oka is van: a schengeni csatlakozás, az euró bevezetése, a közel-keleti háború, a görögországi hőség és erdőtüzek.

Mindezek miatt Horvátország a turisták felkapott autós úticéljává vált, és a járművek ilyen nagyarányú beáramlása komoly forgalmi dugókat és torlódásokat okoz az autópályákon. Ugyanakkor figyelmeztettek, hogy

az autópályákon kialakult forgalmi dugókért maguk a sofőrök is felelősek, akiknek vezetési stílusa miatt jönnek létre az úgynevezett fantomleállások vagy fantomtorlódások.

Ez történik például akkor, ha egy kamion az autópályán nagy forgalom mellett elkezd egy másik kamiont előzni, majd a mögötte haladó összes jármű fékezni kezd. De a túl nagy sebességgel közlekedő autósok is okoznak ilyen fantomleállásokat, ha a forgalom sűrűsége miatt elkezdenek hirtelen fékezni. Ilyenkor a leállás hullámként terjed hátrafelé, és a forgalom sebessége óránként húsz kilométerre csökken – hangsúlyozták.

 

Lehetséges megoldások

Úgy vélték: sebességkorlátozásokat kellene bevezetni ebben az időszakban, az ilyen esetekben pedig az optimális sebesség 80-100 kilométer per óra lenne. Horvátország már évek óta tervezi, hogy változtat a fizetőkapus rendszeren is.

A horvát autópályákat kezelő vállalat (HAC) pedig nemrég jelezte, hogy ismét bevezetik a nyári tarifát, emiatt

tíz százalékkal magasabbak lesznek az autópályadíjak július 1. és szeptember 30. között.

A nyári tarifa nem vonatkozik a nehézgépjárművekre, így az autóbuszokra és kamionokra.

A cég közlése szerint a szezonális úthasználati díjak bevezetése egyes járműkategóriák esetében abból adódik, hogy a teljes éves forgalom mintegy negyven százaléka a nyári hónapokra tevődik. Emiatt ebben az időszakban jelentősen megnőnek a karbantartási, biztonsági, felügyeleti és forgalomirányítási költségek.

Borítókép: Illusztráció (Fotó:MTI/Varga György)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.