Az idei év első félévében megduplázódott Franciaország orosz cseppfolyósított földgáz (LNG) importja – adta hírül az Independent brit napilap. Míg a tavalyi év hasonló időszakában mintegy kétmilliárd köbmétert importált az ország, mostanra ez 4,4 milliárd köbméterre nőtt, annak ellenére, hogy a kereslet Franciaországban 9 százalékkal csökkent – derül ki az iparági adatokból.
Az Európai Unió teljes orosz LNG-importja egy év alatt 7 százalékkal növekedett.
A franciák azzal indokolják a drasztikus növekedést, hogy a jemeni húszi lázadók vörös-tengeri támadásai miatt nehezebb eljuttatni Európába a közel-keleti földgázt. Csakhogy jobban megnézve az adatokat kiderül, hogy az orosz import növekedésével párhuzamosan a franciák többek között az Egyesült Államokból és Angolából importáltak kevesebb LNG-t – márpedig ezekből az országokból nem a vörös-tengeri útvonalon keresztül jutnak el az energiahordozók Európába.
Mint arról beszámoltunk, Nyugat-Európában 2021 vége óta idén júliusban állt legközelebb egymáshoz az Egyesült Államokból és az Oroszországból importált LNG mennyisége.
Oroszország egyik legnagyobb LNG-projektje, a Jamal 20 százalékban történetesen a francia TotalEnergies tulajdona, amelyet szerződés kötelez évi négymillió tonna LNG megvásárlására. Ezt a megállapodást pedig a francia energetikai óriás csak szankciók bevezetése esetén függesztené fel.
Márpedig a kőolajjal ellentétben az LNG-re egyelőre nem vonatkoznak az EU-s szankciók, az európai kormányok ugyanis belátták, hogy az orosz energiahordozók teljes tilalma az egekbe repítené a fűtési költségeket a kontinensen, és az iparra is katasztrofális hatással lenne.
Természetesen akadnak, akiknek az észérvek ellenére sem tetszik, hogy orosz LNG érkezik Európába. Egy Ukrajnát támogató lobbiszervezet szerint azok az országok, amelyek orosz LNG-t vásárolnak szabotálják a kontinens energiabiztonságát és milliárdokkal járulnak hozzá az orosz háborús kasszához.
Bár az LNG tekintetében egyelőre győzött a józan ész, úgy tűnik, az oroszok már arra is felkészültek, ha esetleg ezt az energiahordozót is szankciók alá vonná az EU. Az iparági szakértők az elmúlt év folyamán figyelték meg azt a tendenciát, hogy rejtélyes, korábban nem ismert és feltehetően orosz kötődésű, de az Egyesült Arab Emírségekben bejegyzett cégek kezdték felvásárolni az LNG szállítására alkalmas hajókat.
A szankciók esetleges bevezetése esetén ezek révén a Nyugat orra előtt folyhatna tovább az orosz LNG kereskedelme.
Borítókép: Az amerikai cseppfolyósított földgázt (LNG) szállító Isabella tartályhajó a lengyelországi Swinoujscie LNG-terminál kikötőjébe érkezik 2022. április 28-án (Fotó: MTI/EPA-PAP/Marcin Bielecki)