Az idei amerikai elnökválasztás közeledtével egyre nagyobb figyelem irányul a különböző előrejelzési módszerekre. A hagyományos közvélemény-kutatások mellett a predikciós piacok, különösen a Polymarket platformja, egyre meghatározóbb szerepet játszanak a választási kilátások értékelésében. Az elmúlt napokban Donald Trump esélymutatója jelentősen megnőtt a Polymarketen.
Kamala Harrisnek a múlt héten a Fox News amerikai televíziós hálózatnak adott, balul elsült interjúja után Trump győzelmi esélyét 62,1 százalékra tette a piac.
Azóta ez az érték tovább emelkedett, cikkünk írásakor 63,7 százalékon áll.
Mivel a Reuters hírügynökség egy névtelen forrása szerint a Trump győzelmére óriási összeggel fogadó négy nagy számla nem amerikai állampolgárok tulajdonában van, a tudósítás szerint felmerül a kérdés, hogy valóban pontosabb előrejelzést adnak-e az ilyen platformok, vagy csupán a nagy fogadások befolyásolják-e a számaikat.
Harry Crane, a Rutgers Egyetem statisztikaprofesszora szerint azonban nagyon is van logika a hasonló platformok előrejelzéseinek a közvélemény-kutatásokhoz képest teljesen más utat bejáró mozgásában. A professzor szerint ha megvizsgáljuk a különböző predikciós piacok által mért százalékokat, és összevetjük azokat az adott platform szabályaival, gyakran van egy közös „piaci konszenzus valószínűség”, amely mindegyik platform számaival összeegyeztethető.
A Polymarket előrejelzésére Elon Musk is felfigyelt.
El kell érnie a 69 százalékot, ahogy azt a prófécia megjövendölte
− írta a technológiai milliárdos.
Mint arról beszámoltunk, Donald Trump győzelmi esélyének mutatója már korábban is produkált olyan kiugrást a Polymarketen, amelyet a szakértők nehezen tudtak megmagyarázni, hiszen az épp akkoriban zajló Demokrata Nemzeti Konvenció és az arra irányuló médiafigyelem elvben Kamala Harris malmára hajtotta a vizet.
Borítókép: Donald Trump volt amerikai elnök, a Republikánus Párt elnökjelöltje (Fotó: Getty Images via AFP)