Így kerülik meg a szankciókat Nyugaton, hogy Moszkvába szállítsanak gépeket

Hiába az orosz–ukrán háború miatt bevezetett nemzetközi szankciók, Németországból továbbra is érkeznek ipari gépek Oroszországba, amelyek létfontosságúak a katonai járművek, repülőgép-alkatrészek és lőszerek gyártásához. Több mint 300 ilyen gépet szállítottak Oroszországba, gyakran török közvetítőkön keresztül. Ezek a fejlett technológiák kulcsszerepet játszanak az orosz hadiipari termelés fenntartásában, miközben a német gyártók a közvetítőket hibáztatják a szankciók kijátszásáért.

2024. 10. 15. 19:47
Illusztráció
Illusztráció Fotó: NurPhoto via AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Oroszország állandó utánpótlást igényel katonai felszerelésekből az orosz–ukrán háborúban. Vlagyimir Putyin ezért nagyban átalakította az orosz gazdaságot: minden rendelkezésre álló vállalatnak részt kell vennie a hadiipari termelésben, gépjárműalkatrészeket, lőszert vagy más katonai felszereléseket kell előállítania. A szankciók miatt azonban a külföldi, katonai célokra is használható importáruk behozatala tiltott, így Oroszország igyekszik minél több terméket saját országában előállítani. Ebben a német gépgyártók termékei kulcsszerepet játszanak – írja a Tagesschau hírportál, az SWR oknyomozóira hivatkozva.

A SWR által megismert orosz vámtételek alapján 2023 végéig több mint 300 német gyártású gépet szállítottak Oroszországba.

A legtöbb szállítmány nagy ipari gépeket, illetve úgynevezett CNC-gépeket tartalmazott. Ezek a számítógéppel vezérelt gépek automatikusan képesek fémvágásra, lemezhajlításra vagy fémrészek hegesztésére. Ezek nélkül szinte elképzelhetetlen például a gépjármű- vagy repülőalkatrészek, illetve lőszerek gyártása. Az ukrán gazdasági biztonsági tanács egyik szakértője, Olena Jurcsenko figyelmeztetett: 

A CNC-gépeket ma Oroszországban nagyrészt katonai gyártásra használják, ami gyorsabb és pontosabb termelést tesz lehetővé. Ez különösen a fegyvergyártásban kritikus. Németország pedig piacvezető ezen gépek gyártásában, részesedése eléri a 30 százalékot Oroszországban.

A német gépek széles körben megtalálhatók az orosz hadiipari beszállítóknál, ahogyan azt a SWR videó- és fotófelvételek segítségével is igazolta. Olyan orosz cégek, mint a Parsek, a Kamaz, a NIR vagy az Industrial Solutions szállítanak alkatrészeket a hadseregnek repülőgépmotorokhoz és rakétákhoz. Ezeknél a cégeknél német gépeket használnak. A vámtételek szerint 2023 végéig több szállítmány érkezett ezekhez a vállalatokhoz. A SWR több mint 30 német gyártót azonosított, amelyek gépeit az elmúlt évben Oroszországba exportálták, közülük sokan Baden-Württemberg tartományból származnak, amely hagyományosan erős gépgyártási központ. Az esetek kétharmadában a gépeket Törökországon keresztül importálták, ahol a közvetítők közül többen szoros kapcsolatban állnak Oroszországgal.

Benjamin Hilgenstock, a Kyiv School of Economics szankciószakértője jobb ellenőrzést követel ezekre a gépekre: 

A szankciók kijátszása rendkívül jövedelmező. Mindig akad egy harmadik országbeli közvetítő, akinek busásan megéri, hogy közreműködjön ebben.

Hilgenstock szerint azonban jelentősen vissza lehetne szorítani a szankciók kijátszását:

Az exportellenőrzések szigorítása elengedhetetlen ahhoz, hogy megőrizzük a szankciók hitelességét, és hogy a magánszektor is együttműködjön ebben.

Szankciós vétség akkor valósulna meg, ha a német gyártók tudatában lennének annak, hogy a gépeiket Törökországon keresztül Oroszországba szállítják. A német cégek azt állítják, hogy mindig betartják a szankciós előírásokat, és nem tudják, hogyan jutnak el a gépeik Oroszországba – valószínűleg a török közvetítők szegték meg az előírásokat. Ezeket az állításokat azonban nem lehet ellenőrizni. Olena Jurcsenko szerint az EU-nak erőteljesebben kellene fellépnie: 

Politikai akarat kellene ahhoz, hogy szigorítsák a szankciós rendelkezéseket, különösen az orosz piacot célzó európai cégek esetében. Ahogy a bankszektorban szigorítottak, itt is szükséges lenne.

A Tübingen-i Walter Maschinenbau 2023-ban 11 alkalommal szállított gépeket Oroszországba, és ezek a szállítások a SWR szerint akár ma is folytatódhatnak. Egy orosz nagykereskedőnél jelenleg egy 2024-es gyártású Walter-gép is elérhető. A NIR JSC nevű orosz cégnél, amely az ukrán biztonsági hatóságok szerint repülőgépmotorokat és rakétamotorokat szállít az orosz hadseregnek, szintén több Walter-gépet használnak. A vállalat nem válaszolt a SWR megkereséseire.

A biberachi Vollmer cég aktív orosz weboldallal és ügyfélszolgálattal rendelkezik. 2023-ban négy, többtonnás gépet szállítottak Oroszországba. A Schwäbisch-Gmünd-i Fein GmbH összesen hét szállítmányt küldött Oroszországba, és weboldala is aktív. A cégek közölték, hogy betartják a szankciós szabályokat, de nem válaszoltak konkrét kérdésekre.

A Nürtingeni Heller gépeit több orosz katonai beszállítónál is azonosították, köztük a Parsek és a Kamaz cégeknél. A Heller szintén kijelentette, hogy betartja a szankciókat, és nem tudja, hogyan kerültek a gépei Oroszországba. Török közvetítők itt is szerepet játszottak.

Benjamin Hilgenstock szerint a német cégek nem mindig tudják, hogy gépeik Oroszországba kerülnek, de ha akarnák, megbizonyosodhatnának róla. Szigorúbb ellenőrzést követel a vállalatok számára, mivel az jogi és pénzügyi problémákhoz vezethet, ha egy cég nem tesz meg mindent a szállítási láncának ellenőrzésére.

Borítókép: Illusztráció (Fotó: AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.