Repülési tilalom Oroszország felett: A kínai légitársaságok nagyot nyernek, az európaiak veszítenek

Miközben az európai légitársaságok útvonalakat szüntetnek meg, a kínai légitársaságok folyamatosan növelik a kontinensre irányuló járatok számát.

2024. 12. 11. 5:35
A földi személyzet a China Eastern Airlines A320-as repülőgépére készül a Yantai Penglai nemzetközi repülőtéren, Yantaiban, Kínában
A földi személyzet a China Eastern Airlines A320-as repülőgépére készül a Yantai Penglai nemzetközi repülőtéren, Yantaiban, Kínában Fotó: Costfoto Forrás: NurPhoto/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az ukrajnai háború és a geopolitikai feszültségek átrendezték a légi közlekedés piacát. Míg az európai légitársaságok a megnövekedett költségekkel és útvonal-hosszabbításokkal küzdenek, a kínai légitársaságok jelentős előnyt szereztek az Európa és Ázsia közötti forgalomban, írja a Politico.

Repülőgép a Nanjing Lukou repülőtéren Nanjingban, Kínában 2024. október 25-én
Repülőgép a Nanjing Lukou repülőtéren Nanjingban, Kínában 2024. október 25-én (Fotó: AFP/Costfoto/NurPhoto)

Az orosz légtér lezárása az Európából Ázsiába tartó járatok esetén azt jelenti, hogy az európai légitársaságok hosszabb útvonalakon kénytelenek repülni, megkerülve a hatalmas ország légterét. Ez nemcsak az üzemanyagköltségeket növeli, hanem a személyzet túlóradíját is emeli, így a jegyárak jelentős drágulásához vezetett. 

Egy kutatás szerint például egy Helsinki–Peking járat távja 3200 kilométerrel nőtt, ami közel négyórás többletidővel jár. A jegyárak esetében ez átlagosan 5-15 százalékos növekedést okozott az érintett útvonalon.

„Ez versenyhátrányt jelent az európai légitársaságok számára. Ez egyértelmű” – mondta Aletta von Massenbach, a berlini repülőtér vezérigazgatója.

A megnövekedett költségek miatt több európai légitársaság visszavonult az ázsiai piacról. A LOT Polish Airlines megszünteti a Varsó–Peking útvonalat, míg a Lufthansa és a British Airways leállítja a közvetlen járatokat. A járvány előtti időszakhoz képest ma már jóval kevesebb közvetlen európai járat érhető el Ázsiába, ami nemcsak az utasok kényelmét csökkenti, hanem az európai légitársaságok versenyképességét is.

Az utasok a Kazanyból Sanghajba tartó közvetlen járatra jelentkeznek be Kazany repülőterén, Oroszországban, 2024. szeptember 28-án
Az utasok a Kazanyból Sanghajba tartó közvetlen járatra jelentkeznek be Kazany repülőterén, Oroszországban, 2024. szeptember 28-án (Fotó: Xinhua/AFP Cao Yang)

Ezzel szemben a kínai légitársaságok, amelyeket nem érintenek az orosz légtérkorlátozások, növelték kapacitásaikat. Az Air China, a China Eastern Airlines és a China Southern Airlines jelentős bővítéseket hajtottak végre az Európába tartó járatok számában.

Az Air China több mint 32 útvonalat üzemeltet, most már a pandémia előtti szintet. A kínai légitársaságok a Kína és Európa közötti forgalom 77 százalékát uralják, míg ez az arány a járvány előtt mindössze 50 százalékos volt.

Az európai légitársaságok és ágazati képviselők részéről egyre több kritika éri a kialakult helyzetet. Bár az Európai Bizottság ígéretet tett a vizsgálatra, a szakértők nem várnak gyors vagy hatékony megoldást.

A geopolitikai helyzet hatásai így hosszú távon is érezhetők lehetnek. Az európai légitársaságoknak a megoldást elsősorban az ukrajnai háború lezárása, illetve az orosz légtér újbóli megnyitása jelentené.

Borítókép: A földi személyzet a China Eastern Airlines A320-as repülőgépére készül a Yantai Penglai nemzetközi repülőtéren, Yantaiban, Kínában (Fotó: Costfoto/NurPhoto)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.