Túl magasan repült az amerikai hadsereg Black Hawk helikoptere, amely január 29-én a PSA légitársaság CRJ700-as utasszállító gépének ütközött – számol be róla a Fox News amerikai televíziós hálózat. A hatóság szerint a washingtoni repülőgép-szerencsétlenség során a katonai helikopter háromszáz lábon repült a maximális kétszáz láb helyett. A balesetben a két jármű fedélzetén tartózkodó mind a 67 ember meghalt.

Azon a ponton maximum kétszáz lábon lehetett volna a helikopter, ez ott a felső határ, és egyértelműen háromszáz lábon volt, én is láttam erről egy radarképernyő-felvételt, azt, amit a légiirányító is látott, miközben a helikopterrel beszélt
– mondta el lapunknak Sebestyén Tamás Boeing 747-es oktatókapitány.
A légiirányítóknak az az elsődleges feladata, hogy a torony körzetében, ahol igen nagy a forgalom, és ellenőrzött légtérnek minősül, biztosítsák az elkülönítést a repülőgépek között. Ez lehet magasságbeli elkülönítés, és lehet időbeni elkülönítés – emelte ki Sebestyén Tamás.
Az irányító egyértelműen látta a képernyőjén, hogy a vektorok egymás felé tartanak, és kérte a helikopter személyzetétől, hogy erősítsék meg azt, hogy látják a repülőgépet. Ők viszont valószínűleg egy másik, épp felszállásban lévő repülőgépet láttak a repülőtér másik végén. „Amikor a helikopter gyorsít, akkor gyakorlatilag negatív állásszögön van a helikopter törzse, civil megfogalmazással lógatja az orrát” – magyarázta a pilóta, aki korábban katonai helikopterrel is repült és az amerikai légierő akadémiáján is eltöltött egy évet.
Míg lefelé nagyon jól ki lehet látni a helikopterből, fent van egy műszerfalpanel, ami miatt felfelé nem lehet kilátni, így valószínűleg nem látták az érkező repülőgépet – mutatott rá Sebestyén Tamás.
A fentiek fényében mind a helikopter pilótája, mind a légiirányító felelőssége felmerül a balesettel kapcsolatban, azonban a szakértő hangsúlyozza, hogy egy ilyen szituációban minden a másodperc tört része alatt történik, és komoly stresszhelyzetben is van a személyzet.
Ilyenkor nagyon nehéz ugyanazt a döntést meghozni, mint amit az ember meghozna stresszmentes környezetben, amikor sokkal több ideje van rá
– hívta fel a figyelmet Sebestyén Tamás.