Kína 2025-től kötelezővé teszi a mesterséges intelligencia oktatását az iskolákban

A nemzetközi mesterséges intelligencia (MI) versenyben való vezető szerepének megerősítése érdekében Kína bejelentette, hogy 2025. szeptember 1-jétől kezdve kötelezővé teszi az MI-oktatást az általános és középiskolákban. Az új kínai rendelet értelmében minden diáknak legalább évi nyolc órában kell MI-tanórákon részt vennie – a cél egy technológiailag felkészült generáció kinevelése.

Forrás: Asia Education Review2025. 04. 26. 6:20
A kínai mesterséges intelligencia startup, a DeepSeek honlapja Fotó: Frank Rumpenhorst Forrás: dpa Picture-Alliance/AFP
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az iskolák szabadon dönthetnek arról, hogy a mesterséges intelligenciát a jelenlegi tantárgyakba integrálják, vagy külön, önálló tantárgyként oktatják. Az alsó tagozatos diákok interaktív foglalkozások keretében ismerkednek meg az MI alapjaival, míg a felső tagozatosok már a való életben is alkalmazható példákat tanulmányoznak. A középiskolások még ennél is mélyebben, innovációra és új technológiákra fókuszálva projektek keretében sajátíthatják el a mesterséges intelligenciával kapcsolatos ismereteket –írta az Asia Education Review.

(210213) -- SHANNAN, Feb. 13, 2021 (Xinhua) -- Kelyang watches a video clip about rap music on a tablet computer at her home in Shannan of southwest China's Tibet Autonomous Region, Feb. 10, 2021. Feb. 12 marks the first day of the Tibetan New Year, which coincided with the Spring Festival this year. Early in the morning, Kelyang, 23, put on traditional Tibetan costumes and joined her parents to walk around mountains for prayer.
As a postgraduate student of Beijing Normal University majored in modern and contemporary Chinese literature, Kelyang likes rap music, watching videos online and writing novels. She lives an ordinary life like all her peers around the country.
Twelve years ago when she was admitted to a class for Tibetan students, Kelyang told herself that she would return to her hometown after graduation and be a teacher like her father.
The girl has never changed her goal and dream. On the first day of the Tibetan New Year, she made a wish, hoping to successfully complete her studies and return to hometown to help children there better learn and understand literature of their mother country. (Xinhua/Liu Jinhai) (Photo by unreguser / XINHUA / Xinhua via AFP)
Illusztráció (Fotó: Xinhua/AFP/Liu Jinhai)

A reform része annak a hosszú távú stratégiának, amellyel Kína globális MI-nagyhatalommá kíván válni. A korai oktatás célja, hogy a jövő generációja jártas legyen a fejlődő technológiák világában, ezzel növelve az ország innovációs potenciálját.

Huai Csin-peng Kína oktatási minisztere szerint az MI „egy technológiai forradalom élén áll, amely hatalmas lehetőségeket kínál az oktatás számára is”. A miniszter bejelentette, hogy 2025-ben egy fehér könyvet is közzétesznek az MI-oktatásról, amely stratégiai célokat és országos bevezetési terveket tartalmaz majd.

(250305) -- BEIJING, March 5, 2025 (Xinhua) -- Chinese Minister of Education Huai Jinpeng gives an interview after the opening meeting of the third session of the 14th National People's Congress (NPC) at the Great Hall of the People in Beijing, capital of China, March 5, 2025. (Xinhua/Lyu Shuai) (Photo by Lyu Shuai / XINHUA / Xinhua via AFP)
Huai Csin-peng kínai oktatási miniszter (Fotó:Xinhua/AFP/Lyu Shuai)

Kína lépése illeszkedik a globális trendekhez: Kalifornia már elfogadott egy törvényt, amely az MI-t a tanterv részévé teszi, míg Olaszország digitális kompetenciák fejlesztésére tesztel MI-alapú megoldásokat.

Az MI-vel kapcsolatos ismeretek fiatal korban történő elsajátítása révén Kína tudatosan készíti fel lakosságát egy mesterséges intelligencia vezérelte jövőre.

 A lépés jól mutatja, milyen kiemelt szerepet kap a technológiai műveltség a jövő társadalmaiban és Kína igyekszik ennek az átalakulásnak az élére állni.

Legyünk aktívak és vegyük saját kezünkbe a sorsunkat

 – javasolta egy a mesterséges intelligencia segítségével létrehozott videóban közösségi oldalán egy magyar marketingszakember is.

@marketingcommando

A kis kínai gyerekek már az iskolában tanulják a mesterséges intelligenciát. Mit tehetünk mi, hogy ne maradjunk le?

♬ eredeti hang - Gábor Wolf

Anno az X-generáció nem kapott számítógépeket az iskolába de akik vásároltak és beletanultak nagyon jól jártak. Az Y-generáció nem kapott internet oktatást de akik vették a fáradságot erre azok jobb karriert futhattak be. A Z-generáció pedig nem kapott social média oktatást de aki beletanult azok között ma sok a sikeres influenszer.

– fogalmazott a technika szédületes iramú fejlődésévek való lépéstartás fontosságára rámutatva.

Idén januárban a DeepSeek – egy mindössze egyéves kínai startup – egy olyan mesterségesintelligencia-modellt mutatott be, amely alapjaiban változtathatja meg a technológiai szektort és az Egyesült Államok MI-dominanciáját. A DeepSeek R1 modell az OpenAI, Google és Meta által fejlesztett modellekkel összemérhető képességeket kínál, miközben a fejlesztési költségei töredékét teszik ki azokénak. 

Borítókép: A kínai mesterséges intelligencia startup, a DeepSeek honlapja (Fotó: dpa Picture-Alliance/AFP/Frank Rumpenhorst)

 

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.