Az úgynevezett „kábítószeres tengeralattjárók” egy új, víz alatti csempészútvonalon képesek milliós értékében kokaint átszállítani az óceánokon.

Ezek a hosszú, keskeny, a tenger felszínének színére festett hajók kifejezetten úgy lettek tervezve, hogy elkerüljék a radarok és a légi felderítők figyelmét. Rakományuk nagy részét a vízvonal alatt rejtik el, és mivel megállás nélkül képesek haladni, a hatóságoknak nehéz őket elfogni. A Wall Street Journal szerint némelyikük teljesen alá is tud merülni.
Egy konkrét esetben az amerikai parti őrség tavaly novemberben elfogott egy kilencven láb hosszú, félmerülő hajót, amely éppen a vízfelszín alatt haladt. A jármű Kolumbiából Ausztráliába tartott – mintegy kilencezer mérföldes távolságot tervezve megtenni, a fedélzetén öt tonna kokainnal – írja a The Telegraph brit napilap.
Az ENSZ és az amerikai kábítószer-ellenes szervek szerint ez az újfajta tengeri csempészstratégia a globális kokainkínálat történelmi csúcsra emelkedésével párhuzamosan alakult ki.
Kolumbia – amely a világ kokaintermelésének mintegy hatvan százalékát adja – esetében a kábítószer-ellenes fellépések gyengülése, a termelési technikák fejlesztése, az ellátási lánc hatékonyságának javulása és a növekvő nemzetközi kereslet mind hozzájárultak a kínálat bővüléséhez.
Mindeközben az Egyesült Államok is visszafogta a kolumbiai kábítószer-ellenes programok támogatását, figyelmét inkább a hazai, súlyos függőséget okozó drogokra – például a mexikói eredetű fentanilra és metamfetaminra – összpontosította.
A túlkínálat következményeként a kokacserje ára szakértők szerint történelmi mélypontra esett. Ennek ellenére a fogyasztói árak emelkednek, különösen, mivel új piacok nyílnak Ázsiában és Afrikában. Ausztráliában például egy kiló kokain több mint kétszázezer dollárba (150 ezer fontba) kerül, ami nyolc-tízszerese a miami áraknak.
Mindez arra késztette a csempészeket, hogy egyre kifinomultabb módszereket alkalmazzanak, így alakult ki a Csendes-óceánt átszelő, félmerülő hajókat használó új kokainsztráda.
Ami korábban egy kis léptékű, egyetlen hajóra épülő vállalkozás volt, amely a Karib-tengeri átkelést kockáztatta, ma már egy sokkal globalizáltabb hálózat – tapasztalt csempészekkel és illegális halászhajók kapitányaival
– mondta González kapitány, a kolumbiai haditengerészet egyik kutatócsoportjának tagja a Wall Street Journalnek.
Idővel fejlődtek: mind a műveleteik, a hatókörük, mind pedig a szállítási kapacitásuk
– tette hozzá González kapitány. Bár az Egyesült Államok a világ legnagyobb kokainfogyasztója, a lakossághoz viszonyított legmagasabb használati arányt Ausztrália mutatja 4,2 százalékkal, ezt követi az Egyesült Királyság 2,7 százalékkal, majd az USA 2,4 százalékkal az ötödik helyen.
A kábítószercsempészek Európát sem hagyták ki
A múlt hónapban Portugália hatóságai lefoglaltak egy tengeralattjárót, amely mintegy háromszázmillió euró (több mint 121 milliárd forint) értékű kokaint szállított Dél-Amerikából az Atlanti-óceánon keresztül Európába.
Az első Európában elfogott kábítószeres tengeralattjárót 2019-ben Spanyolország partjainál állították meg, benne háromezer kilogramm kokainnal.
Ez volt az első komoly figyelmeztetés az európai hatóságoknak a víz alatti csempészútvonalak megjelenésére.

Tavaly augusztusban a Királyi Haditengerészet az amerikai parti őrséggel együttműködve foglalt le egy kábítószeres tengeralattjárót a Karib-tengeren. A HMS Trent nevű hajó üldözés után állította meg a járművet, amelyen kétezer kilogramm kokain volt – ez mintegy 160 millió font értékű szállítmányt jelentett.
Borítókép: Kábítószerfogás Európában (Fotó: AFP)