A légi közlekedés kulisszái mögé enged betekintést Jonathan Stewart, az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatóságának (FAA) tapasztalt légiforgalmi irányítója. A szakember nemrégiben egy potenciális légi katasztrófát hárított el, és most kendőzetlen őszinteséggel beszélt a szakma kihívásairól és a rendszer hiányosságairól a The Wall Street Journal amerikai napilapnak.

Stewart, aki a New Jersey állambeli Newark repülőtér légterét felügyeli, május 4-én két, ütközési pályán haladó repülőgépet észlelt radarképernyőjén. Gyors beavatkozásának köszönhetően sikerült elhárítania a veszélyt, ám az eset mély nyomot hagyott benne.
Nem akarok felelős lenni négyszáz ember haláláért
– nyilatkozta a 45 éves szakember. Az irányító szerint krónikus létszámhiány és a technológiai problémák is nehezítik a munkájukat, amely rendkívüli stresszt jelent, hiszen nem hibázhatnak.
A héten egy denveri légiforgalmi irányító központ például 90 másodpercre elvesztette a kommunikációt, ami akár tragédiához is vezethetett volna. Az esetet a hatóság vizsgálja.
A helyzet mindig is veszélyes volt, és az is marad – fogalmazott Stewart egy jelentésben.
A légiforgalmi irányítók ritkán nyilatkoznak a médiának, Stewart azonban fontosnak tartotta, hogy a nyilvánosság előtt tisztázza a szakmáját ért vádakat. Cáfolta, hogy a közelmúltbeli késések és fennakadások kizárólag az irányítók hibájából történtek volna, és visszautasította azt az állítást, miszerint a kontrollerek leléptek volna a munkából.
A légiirányítók szakmája rendkívül megterhelő, mind fizikailag, mind mentálisan.
Olyan, mint egy videojáték, de 3D-s sakkot játszunk 400 kilométer per órás sebességgel – érzékeltette munkája összetettségét. Kiemelte, hogy a magas fizetés ellenére a munka óriási áldozatokkal jár a magánélet terén. Ráadásul munkájuk annyira stresszes, hogy kiemelten fenyegeti őket a PTSD. Szerinte a légiforgalmi irányítóknak legfeljebb két órát kellene aktívan dolgozniuk. Ellenkező esetben könnyen elveszítik a koncentrációjukat és elfáradnak.
Mint minden másban, itt is van egy töréspont
– vélekedett Stewart. Az FAA közleményben reagált a felvetett problémákra, ígéretet téve rövid és hosszú távú megoldásokra. Ezek között szerepel egy ideiglenes tartalék távközlési rendszer telepítése, megbízhatóbb kapcsolatok kiépítése és egy új, philadelphiai bázisú radarrendszer üzembe helyezése. Ez azonban önmagában még nem fogja megoldani a problémát, ezért korlátozni tervezik a repülőtérre érkező járatok számát, és megfelelő képzési programot indítanak a személyzet létszámának növelése érdekében.
Borítókép: Illusztráció (Forrás: Pixabay)