A katasztrófát vizsgáló hatóságok előzetes jelentése szerint a két hajtómű üzemanyag-karját – amelyek normál esetben végig „Run” (működés) állásban maradnak – manuálisan „Cutoff” (leállítás) állásba kapcsolták, így a gép hajtóművei üzemanyag nélkül maradtak és leálltak. A pilótafülke hangfelvételén hallatszódott, hogy pánik uralkodott el, miközben Sabharwal és 28 éves másodpilótája, Clive Kunder kétségbeesetten próbálta visszakapcsolni a szelepeket – írja az Al Jazeera.
A feketedoboz adatai is alátámasztják, hogy az üzemanyag-ellátás manuális megszakítása okozhatta a hajtóművek leállását.
Sabharwal utolsó ismert szavai azonban nem erre utalnak: a biztonsági őrnek, aki azon a lakóparkban dolgozik, ahol idős édesapja is lakott, ezt mondta:
Kérem, vigyázzon apámra. Hamarosan visszajövök.
Barátai és kollégái nem tudják elképzelni, hogy a kapitány szándékosan cselekedett volna így. Sokan úgy jellemzik őt, mint egy végtelenül szelíd, figyelmes embert és kiváló pilótát. Egyik barátja elmondta, hogy több tragédia is történt vele az utóbbi időben: édesanyja halála 2022-ben mélyen megrázta, házassága tönkrement, Delhiből Mumbaiba költözött, hogy közelebb lehessen idős édesapjához, akit rendszeresen látogatott és gondozott. Barátai szerint azt fontolgatta, hogy visszavonul a repüléstől, hogy teljes időben ápolhassa őt.
Az Air India több pilótája azonban – név nélkül – arról számolt be, hogy Sabharwal mentális állapota az utóbbi időben megromlott. A tragédia előtt a légitársaság mégis repülésre alkalmasnak nyilvánította.
A vizsgálat szerint a katasztrófa napján mindkét pilóta megfelelő pihenőidőt kapott, egészségi állapotukat is rendben találták. A gépen nem volt semmilyen veszélyes rakomány, súlya a megengedett határokon belül volt, és a környéken nem volt jelentős madármozgás. A felszállás után alig két perccel a fedélzetről már vészjelzés („Mayday”) is érkezett.