Ezt mondta az Air India tragikus sorsú pilótája néhány órával a katasztrófa előtt

A múlt hónapban lezuhant Air India-járat kapitánya, aki 260 ember haláláért felelős katasztrófában vesztette életét, néhány órával a tragédia előtt még azt ígérte: „hamarosan hazatér”. Az Air India repülőgépét a 56 éves Sumeet Sabharwal kapitány vezette, egy tapasztalt Boeing 787 Dreamliner-pilóta, akinek több mint 8200 órányi repülési tapasztalata volt.

2025. 07. 19. 15:32
Az Air India 171-es járata lezuhant egy lakóövezetben Ahmedabad repülőtere közelében Fotó: - Forrás: Indian Press Information Bureau
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Az Air India repülőgépe június 12-én csapódott be Ahmedabad egyik sűrűn lakott városrészébe. A fedélzeten tartózkodó 241 utas közül csak egyetlen személy élte túl a katasztrófát, a földön pedig további 19 ember vesztette életét. A hatósági vizsgálat jelenlegi állása szerint a tragédia közvetlen oka az lehetett, hogy Sabharwal kapitány – máig tisztázatlan körülmények között – manuálisan elzárta az üzemanyag-ellátást a hajtóművek felé. A gép mindössze fél percig volt a levegőben, mielőtt irányíthatatlanná vált és lezuhant. A becsapódás pillanatában hatalmas tűzgömb borította lángba a teljes repülőgépet – írja a Daily Mail.

Air India-járata a baleset helyszínén (Fotó: BASIT ZARGAR / Middle east images)
Az Air India járata a baleset helyszínén (Fotó: BASIT ZARGAR/Middle east images)

A katasztrófát vizsgáló hatóságok előzetes jelentése szerint a két hajtómű üzemanyag-karját – amelyek normál esetben végig „Run” (működés) állásban maradnak – manuálisan „Cutoff” (leállítás) állásba kapcsolták, így a gép hajtóművei üzemanyag nélkül maradtak és leálltak. A pilótafülke hangfelvételén hallatszódott, hogy pánik uralkodott el, miközben Sabharwal és 28 éves másodpilótája, Clive Kunder kétségbeesetten próbálta visszakapcsolni a szelepeket – írja az Al Jazeera.

A feketedoboz adatai is alátámasztják, hogy az üzemanyag-ellátás manuális megszakítása okozhatta a hajtóművek leállását. 

Sabharwal utolsó ismert szavai azonban nem erre utalnak: a biztonsági őrnek, aki azon a lakóparkban dolgozik, ahol idős édesapja is lakott, ezt mondta: 

Kérem, vigyázzon apámra. Hamarosan visszajövök.

Barátai és kollégái nem tudják elképzelni, hogy a kapitány szándékosan cselekedett volna így. Sokan úgy jellemzik őt, mint egy végtelenül szelíd, figyelmes embert és kiváló pilótát. Egyik barátja elmondta, hogy több tragédia is történt vele az utóbbi időben: édesanyja halála 2022-ben mélyen megrázta, házassága tönkrement, Delhiből Mumbaiba költözött, hogy közelebb lehessen idős édesapjához, akit rendszeresen látogatott és gondozott. Barátai szerint azt fontolgatta, hogy visszavonul a repüléstől, hogy teljes időben ápolhassa őt.

Az Air India több pilótája azonban – név nélkül – arról számolt be, hogy Sabharwal mentális állapota az utóbbi időben megromlott. A tragédia előtt a légitársaság mégis repülésre alkalmasnak nyilvánította.

A vizsgálat szerint a katasztrófa napján mindkét pilóta megfelelő pihenőidőt kapott, egészségi állapotukat is rendben találták. A gépen nem volt semmilyen veszélyes rakomány, súlya a megengedett határokon belül volt, és a környéken nem volt jelentős madármozgás. A felszállás után alig két perccel a fedélzetről már vészjelzés („Mayday”) is érkezett.

A jelentés aggasztó részleteket közöl: 

az egyik pilóta – ismeretlen okból – kikapcsolta a hajtóművekhez tartozó üzemanyagszelepeket. A másik pilóta meglepetten kérdezett vissza: „Miért kapcsoltad ki?”, mire azt a választ kapta: „Nem én voltam.” A szelepeket később ugyan visszaállították „RunN” állásba, de már késő volt: csak az egyik hajtómű indult újra, és az is korlátozott teljesítménnyel.

Az amerikai FAA (Szövetségi Légügyi Hatóság) már 2018-ban figyelmeztetett egyes Boeing gépek üzemanyag-kapcsolóinak potenciális hibájára: előfordulhatott, hogy a reteszelőmechanizmus nélkül a kapcsolók véletlenül is átállíthatók voltak, akár komoly következményekkel. Az Air India azonban nem hajtotta végre az ellenőrzéseket, arra hivatkozva, hogy a figyelmeztetés nem volt kötelező érvényű.

A katasztrófa körülményei így továbbra is számos kérdést vetnek fel. Egyes szakértők, köztük Ranganathan szerint a kapcsolók elmozdítása csak kézi, szándékos mozdulattal történhetett. Mint fogalmazott: 

Ezek nem olyan karok, amik maguktól elmozdulnak. Tudatos döntés kellett hozzá.

A vizsgálat egyik központi kérdése tehát az, hogy műszaki hiba történt-e, vagy emberi mulasztás – esetleg szándékos cselekedet – okozta a balesetet.

A tragédia áldozatainak hozzátartozói azonban nem fogadják el, hogy a pilóták voltak a hibásak. Ameen Siddiqui, akinek sógora, annak felesége és négyéves kislánya is életét vesztette, így nyilatkozott: „Ez az egész egy elterelés. A halott pilótákat hibáztatják, akik már nem tudják megvédeni magukat. Ez az Air India és a kormány részéről csak egy próbálkozás, hogy megússzák a felelősséget.”

Az Air India egy közleményben így reagált: „Mély együttérzésünket fejezzük ki az elhunytak hozzátartozóinak. Továbbra is gyászoljuk az áldozatokat, és elkötelezetten támogatjuk a családokat. Együttműködünk minden hatósággal, és nem kommentáljuk a vizsgálat részleteit, mivel az továbbra is folyamatban van.”

Borítókép: Az Air India lezuhant gépe (AFP)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Google News
A legfrissebb hírekért kövess minket az Magyar Nemzet Google News oldalán is!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.