– Miért indult el az 1848–49-es hőseink nyomában?
Történetek magyar festőzsenik kalandos úton megtalált műveiről
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.
– Miért indult el az 1848–49-es hőseink nyomában?
– Érdekelt, hogy az akkori húsz év körüli fiatalok hogy élhették meg ezt az időszakot, a világosi fegyverletétel utáni állapotot. Rendkívül bizonytalan helyzet volt: az országban lassan terjedtek a hírek, és a szabadságharcosok közül sokan nem tudták, hogy ez a küzdelem lényegében véget ért. A korszak hangulata érdekelt, és az, hogy egy negyvennyolcas szabadcsapat hogyan élt egy ilyen veszélyes, állóháborús helyzetben.
– Tudatosan elrugaszkodik a historizáló szemlélettől. Miért?
– Összetett karaktereket szeretnék megmutatni, az érzéseiket, a bátorságukat vagy az esendőségüket, közeli perspektívából. A híres mítoszoknál jobban foglalkoztat, hogy egykori hétköznapokat mutassak meg: ismeretlen szereplőket 1849. augusztus végén, egy kelet-magyarországi erdőben. A történet idejében élő emberek az információk híján nem tudhatták, mi a jó és mi a rossz döntés, napról napra kellett megítélniük a helyzetet.
– A Guerilla ebben az értelemben a háborús helyzet fókuszát mutatja meg, azt, ami kifordítja az embert magából és váratlan reakciókat szül?
– A háborús szituáció esetlegessége érdekelt, és az, hogy az alapvetően pacifista beállítottságú főszereplő meddig őrizheti meg az emberségét egy ilyen helyzetben. A történet írásakor sok korabeli katonanaplót, levelet olvastam, és történész szakértő is segítette a munkánkat. Részletes előkészületeket folytattunk, hogy az irreguláris harci helyzet, a háborúban résztvevő emberek mentalitása, a tárgyi világ hiteles legyen a filmen.
– Családi kötődése is van 1848-hoz?
– Dédapám még találkozott a szépapámmal, aki Damjanich seregében szolgált. Tehát egy felmenőm, akivel én is találkoztam, beszélgetett olyan emberrel, aki jelen volt a világosi fegyverletételnél. 1848–49 ilyen módon a saját rokonaim története is, és mindannyiunk közös múltja. Azonban a huszadik század történelmi eseményeihez képest, amelyeket többször láthatunk filmen, 1848 inkább távolivá vált.
– Nem tart attól, hogy manapság, amikor annyi szó esik a történelmi filmek hiányáról, sokan a historizáló szemléletet hiányolják majd a Guerillából?
– Én szeretem ezeket a karaktereket: tizen- és huszonéves emberek, katonák, civilek, fiúk és lányok, akik a szabadságért harcoltak. A Guerilla mementó róluk, az ismeretlen hősökről. Nyilván vannak a közönségben olyanok, akik nagyobb ívű, lekerekített történetekhez szoktak, de bízom benne, hogy sokan felfedezik majd a film értékeit.
– Milyen szakmai visszajelzéseket kapott a göteborgi filmfesztiválról?
– Megérintette őket a főszereplő morális drámája. Örültem, hogy kiemelték Váradi Gergely alakítását. Sokaknak tetszett az erdei környezet: volt, akinek emiatt az északi filmek világa jutott eszébe a Guerilláról.
– Hogyan talált rá a még egyetemista Váradi Gergelyre?
– Elsőéves volt a budapesti Színház- és Filmművészeti Egyetemen, amikor a filmhez az országos szereplőkeresést folytattuk. Váradi Gergely jelenléte nagyon őszinte, látható benne az erő, ugyanakkor a gyengeségeit is meg tudja mutatni. Ellentmondásos karaktert építettünk fel, olyat, aki bátor lépést tesz azzal, hogy elindul megkeresni az öccsét, de szembesülnie kell a félelmeivel.
– Enyedi Ildikó osztályába járt, több olyan alkotóval – Szimler Bálinttal, Reisz Gáborral – együtt, akik évek óta sikereket érnek el a hazai és nemzetközi filmfesztiválokon. Van valami közös a filmes látásmódjukban?
– Nincsen olyan formai vagy műfaji sajátosság, ami meghatározná ezt a csapatot, inkább valamiféle hasonló gondolkodásmód jellemző ránk. Enyedi Ildikó minden nap más filmet vetített nekünk a némafilmektől a klasszikusokon át a videóklipekig. Azt mondta, a saját munkánk során válasszuk ki azt, ami igazán érdekel minket, és ne foglalkozzunk az elvárásokkal. A személyesség vállalására ösztönözte az osztályt, ez határozza meg az utunkat.
– A Magyar Nemzeti Filmalap elsőfilmes Inkubátor programjában készült el az első nagyjátékfilmje; ott szintén Enyedi Ildikó volt a mentora. Hogyan segítette a munkáját?
– Olvasta a forgatókönyvet, olvasmányokat ajánlott. A forgatás után hozzászólt a film nyersvágott verziójához. Szabadon beszélgettünk, ami mindig inspiráló volt.
– Önnek mi jelentené a sikert a Guerilla esetében és általában a filmezéssel kapcsolatban?
– Jólesne, ha olyan visszajelzést kapnék, hogy érdekes volt belelátni az 1849-es augusztusi napok történetébe, részt venni ebben az időutazásban. A filmezés társulati jellegét nagyon szeretem: sok munkatárssal együtt dolgozni egy-egy történeten, akár évekig, aztán megmutatni a közönségnek. Amikor a film párbeszédet hoz létre, az a siker.
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.
Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha-ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe.
A tegnapi nap folyamán ezrek ünnepelték a téli napfordulót a délnyugat-angliai Stonehenge ősi köveinél.
Meghalt Kalmár Márton szobrászművész, Szeged kiemelkedő alakja, akinek köztéri szobrai és művészeti munkássága meghatározó nyomot hagyott az alföldi városok kulturális életében.
A Patrióta néhány napja forgatott a berlini karácsonyi vásárban a terrorfenyegetettségről
Az Eb-bronzérmes kézilabda-válogatott sikerkapitánya elmondta, miért utasítja vissza a lehetőségeket
Ennyi volt? Sármos edzőre cserélhette L.L. Juniort Dárdai Blanka
Most van baj Romániában: januártól befagyaszthatják a nyugdíjakat és a béreket
Most jött: iszonyú erejű tömegkarambol volt az M5-ösön, most mentenek
Halálos baleset történt Szegeden
Hamarosan évértékelő interjút ad Orbán Viktor miniszterelnök
Ezt teszi a zserbóra Borbás Marcsi: nem használ tortabevonót, sem étcsokoládét
Igazán emlékezetesre sikeredett Kerkez Milos 50. mérkőzése a Bournemouth színeiben
Oroszország hatalmas támadást indított
Büszkén viselem a román válogatott mezét – mondja a korábbi magyar válogatott játékos
Pressman nem teszi zsebre, amit a lehetséges utódjától kapott
Megjelent a Kieselbach Galéria könyvsorozatának legújabb, reprezentatív darabja.
Az elmúlt tizenkét évben 360 család kapott segítséget a törökbálinti Tábitha-ház különböző szolgáltatásainak köszönhetően, és jelenleg is több mint húsz család vár arra, hogy bekerülhessen az intézménybe.
A tegnapi nap folyamán ezrek ünnepelték a téli napfordulót a délnyugat-angliai Stonehenge ősi köveinél.
Meghalt Kalmár Márton szobrászművész, Szeged kiemelkedő alakja, akinek köztéri szobrai és művészeti munkássága meghatározó nyomot hagyott az alföldi városok kulturális életében.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.