– Miért indult el az 1848–49-es hőseink nyomában?
– Érdekelt, hogy az akkori húsz év körüli fiatalok hogy élhették meg ezt az időszakot, a világosi fegyverletétel utáni állapotot. Rendkívül bizonytalan helyzet volt: az országban lassan terjedtek a hírek, és a szabadságharcosok közül sokan nem tudták, hogy ez a küzdelem lényegében véget ért. A korszak hangulata érdekelt, és az, hogy egy negyvennyolcas szabadcsapat hogyan élt egy ilyen veszélyes, állóháborús helyzetben.
– Tudatosan elrugaszkodik a historizáló szemlélettől. Miért?
– Összetett karaktereket szeretnék megmutatni, az érzéseiket, a bátorságukat vagy az esendőségüket, közeli perspektívából. A híres mítoszoknál jobban foglalkoztat, hogy egykori hétköznapokat mutassak meg: ismeretlen szereplőket 1849. augusztus végén, egy kelet-magyarországi erdőben. A történet idejében élő emberek az információk híján nem tudhatták, mi a jó és mi a rossz döntés, napról napra kellett megítélniük a helyzetet.
– A Guerilla ebben az értelemben a háborús helyzet fókuszát mutatja meg, azt, ami kifordítja az embert magából és váratlan reakciókat szül?
– A háborús szituáció esetlegessége érdekelt, és az, hogy az alapvetően pacifista beállítottságú főszereplő meddig őrizheti meg az emberségét egy ilyen helyzetben. A történet írásakor sok korabeli katonanaplót, levelet olvastam, és történész szakértő is segítette a munkánkat. Részletes előkészületeket folytattunk, hogy az irreguláris harci helyzet, a háborúban résztvevő emberek mentalitása, a tárgyi világ hiteles legyen a filmen.

Fotó: Bach Máté
– Családi kötődése is van 1848-hoz?
– Dédapám még találkozott a szépapámmal, aki Damjanich seregében szolgált. Tehát egy felmenőm, akivel én is találkoztam, beszélgetett olyan emberrel, aki jelen volt a világosi fegyverletételnél. 1848–49 ilyen módon a saját rokonaim története is, és mindannyiunk közös múltja. Azonban a huszadik század történelmi eseményeihez képest, amelyeket többször láthatunk filmen, 1848 inkább távolivá vált.
– Nem tart attól, hogy manapság, amikor annyi szó esik a történelmi filmek hiányáról, sokan a historizáló szemléletet hiányolják majd a Guerillából?