Hogyan szól a Messiás Karácsony János gitárján?

Hadd kérjem Várkonyi Mátyást és művészbarátait: abba ne hagyják a kísérletezést! E zenére epedve szomjazunk az egész magyar ugar nevében.

Juhász Kristóf
2019. 07. 06. 13:28
Fotó: Csendes Krisztina
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Életveszélyesen vakmerő kísérlet Händel Messiás oratóriumát a XX. század második felének zsánereire hangszerelni. Aki ilyesmivel próbálkozik, lehet kontár, őrült vagy épp végletesen és fanatikusan elhivatott muzsikus, aki azt mondja: nem élhet úgy és nem halhat meg anélkül, hogy meg ne tenné azt, Isten és minden teremtett lény színe előtt, amit a jó Georg Friedrich művével megtehet. Mondom, veszélyes út ez, hisz közben sűrű erdőben lehet eltévedni, amelynek sötétebb széle körülbelül a Carmina Burana technósított változata (ha az olvasó most felhördül, szerencsés és boldog ember, mert ezek szerint még nem szembesült azzal, hogy a zeneiparban mindennek van már technósított változata, amiben több a dallam, mint a technóban), a világosabbik pedig a Deep Purple és a Royal Filharmonic Orchestra 1969-es zenetörténelmi mérföldköve.

Várkonyi Mátyás Erkel Ferenc-díjas zeneszerző, szövegíró, a Rock Színház alapító-igazgatója hozzáállásának hitelességében nincs miért kételkednünk, ha a Messiás.ma elektroratorikus passió cédéjét kézbe vesszük. A Händel oratóriumából elektronikus és rockhangszerekre átdolgozott, eredetileg színpadra szánt művet 2017-ben mutatták be. A nagylemeznyi, illetve a hőskor bakelitlemezeinek terjedelmét tekintve szinte dupla albumnyi felvétel viszont a borító és az igényes füzetke alapján nem a színpadi produkció dokumentációja, hanem önálló hangzóanyagként hódítaná meg a magyar hallgatót.

És ha azt mondom, hogy amikor beraktam a lejátszóba ezt a nemes forráshoz alázattal járuló lemezt, első asszociációim között voltak a 60-as évek végén hazánkban bemutatott beatmisék, a Misztrál együttestől a Vérivó leányok című Babits-megzenésítés, illetve a Helium Vola egész munkássága (utóbbi csak a nagyon nyitott avantgárdistáknak ajánlott egyházizene-elektró katarzis), akkor ezzel azt mondtam, hogy végtelen boldogságot érzek, amiért végre megint el mert menni valaki a falig. És vissza se pattan a falról, ha Karácsony János gitárjáról, Muck Ferenc szaxofonjáról, Horváth Charlie repetitív szólamáról, az Animae Musicae Kamarazenekar vonósairól vagy a Vox Valley Kamarakórusáról van szó.

Hadd kérjem Várkonyi Mátyást és művészbarátait: abba ne hagyják a kísérletezést! E zenére epedve szomjazunk az egész magyar ugar nevében. Ne rettenjenek meg semmitől, ne szegje kedvüket semmi: csinálják töretlenül, nagy szívvel, ahogy eddig is. És bátran tolják csutkáig a dobot meg a basszust, hisz Isten szereti a rock and rollt!

Messiás.ma – elektroratikus passió magyar nyelven. Makamix Records, 2019.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.