Lajos-forrás – a vissza-visszatérő kirándulni vágyók lassanként hozzászoknak a valaha szebb napokat látott, omladozó turistaház vigasztalan látványához, legtöbbjük inkább a kristálytiszta forrásvíz kedvéért zarándokol el I. (Nagy) Lajos királyunk nevét viselő forráshoz. Egy autó fékez mellettünk, beparkol a sorban várakozó gépkocsik mellé. Vezetője a csomagtartóból üres műanyag palackokat pakol egy kosárba, s komótosan elindul a forráspatak felé. Szemünkkel követjük egy darabig, majd nekiveselkedünk a Holdvilág-árok felé vezető mintegy hat kilométeres dimbes-dombos gyalogtúrának. Szörényi Levente – aki az új évezred első éveitől kezdve próbálja „szóra bírni” a Pilis, de különösen annak Pomáz fölötti területe titokzatos részeit – egy összecsukható tábori karosszéken üldögélve fogad bennünket.
– Jelenleg is haladnak a munkálatok, ám idén nehezebben jön össze a szervezés. A két évtizede itt dolgozó képzett alpinisták tartós szerződéseket kötnek az irodaházak nyári szezonban történő homlokzati tisztítására, így nehezebb egyeztetni a terminusokat – ecseteli a helyzetet Szörényi Levente az üdvözlést követően.
Itt nem egyszerű földmunkát kell végezni: visszatérő munkavállalókról van szó, akik, ha nem is kimondott régészek, de az évek során a múzeumi szakember irányítása mellett kikupálódtak.
Szörényi Leventét gyermekkora óta érdekli az őstörténet, azon belül a Pilis régészeti emlékei. Szüleivel és testvérével, Szabolccsal nyaranta gyakran keresték fel a Holdvilág-árkot. Az ilyen alkalmakkor édesapjuk soha nem mulasztotta el, hogy apró tüzet gyújtson, mondván: „jólesik az ősök lelkének!”. Aztán 2000-ben Sashegyi Sándor pomázi helytörténész nyomdokain újraindultak a kutatások. Ezért hozták létre a Holdvilágárok Alapítványt, Szörényi Levente pedig anyagilag is támogatja a kutatásokat. A kezdetekben három-négy alkalommal, két hétig tartó etapokban májustól szeptemberig folytak a feltáró műveletek, ehhez tábort kellett létrehozni a helyszínen. A népszerű zeneszerző-alapítványvezető az adott intervallumban szinte mindvégig felügyelte a munkálatokat, vigyázott a táborra. Sőt annyira megérintette a szakrális helyszín, hogy Árpád népe című művének jelentős része is ott készült. A misztikus rockoperát megelőzően, a Holdvilág-árok kapcsán a Szörényi-életműben már felbukkan a Kőműves Kelemen rockballada, utána a mindent elsöprő István, a király, majd tíz esztendőre rá az Atilla – Isten kardja rockopera – mind-mind a magyarság történetét boncolgató művek, amelyeknek persze akadtak ellendrukkerei is. A „jóakaróknak” köszönhetően rajta maradt a bélyeg, hogy Atilla, a hunok királya, netán Árpád fejedelem végső nyughelyét kutatja a Pilisben, amit az érintett határozottan cáfol: – Józan ésszel ilyet nem mond az ember!