Sok különlegességet tartogat a 14. Román Filmhét, de mind közül kitűnik a román film- és színházművészet egyik legkiválóbb alkotójának, a tavaly elhunyt Lucian Pintiliének a Ceaușescu Romániájában betiltott két alkotása, amelyeket csak 1990 után láthatott a közönség. Az egyik Caragiale Farsangjából 1981-ben forgatott Miért húzzák a harangokat? című film, amely az akkori román társadalomnak állított tükröt. Az alkotás Federico Fellini szertelenségét idézi, a feslett kispolgári világ intrikákkal és frivolitásokkal teli világáról szól. A középpontban a szerelem témája áll, a burleszkbe illő események sorát pedig egy levél indítja el, amelyből kiderül, hogy mindenki másba szerelmes, mint akinek épp a szeretője.
Pintilie másik, a kommunista diktatúrában betiltott alkotása, az 1968-as A helyszíni szemle is igencsak figyelemreméltó. Ebben a filmbéli filmforgatást nem egy filmrendező, hanem egy ügyész vezeti. Két fiatal ugyanis, akik érettségijüket ünnepelték, részegen beverték a csendesen csordogáló patak melletti kocsmateraszon a kocsmáros fejét, és lerombolták a kunyhóját. Büntetésképpen a helyszínre visszatérve újra el kell játszaniuk a történteket, amelyből dokumentumfilm készül. Az abszurd forgatás célja, hogy bemutassák a mértéktelen alkoholfogyasztás következményeit. A fiúkat pedig a minél pontosabb színészi alakításra azzal motiválják, hogy megígérik nekik, ha tetszik a bírónak, amit lát, akkor szabadok lesznek.

Fotó: ICR
A filmhét közönsége különleges dokumentumfilmekkel is találkozhat az Uránia Nemzeti Filmszínházban. Az egyik Andrei Ujică rendezése, a monumentális, archív anyagokra épülő, Nicolae Ceaușescu önéletrajza című, 2010-ben készült film, amely bravúrosan összeállított leleplező montázs a diktátorról. A másik pedig a mozgókép erejéről szól, ebben Ilinca Călugăreanu bemutatja, hogy egész iparág épült arra Romániában az 1980-as években, hogy a nyugati filmeket feketén szinkronizálják vagy alámondják, és a VHS-kópiákat a feketepiacon terítsék – a 2015-ös film címe Chuck Norris a kommunizmus ellen.