Döntsd a vasfüggönyt, buldózerrel, és ne siránkozz!

Kötélhúzás Horn Gyula és ­Németh Miklós között, persze szögesdróttal, egy repedező téglafal előtt. Bár a valóságban nyilván nem feszültek így egymásnak egykori politikusaink, karikatúra formájában ezt a képet is megtekinthetjük A visszavett szabadság 1989 című kiállításon, amelynek a tanulsága: mivel történelmünk nem volt mindig oly kegyes hozzánk, olykor ki kell forgatnunk a valóságot, hogy ha már így alakult, legalább egy jót nevethessünk rajta.

Nagy Mátyás
2019. 11. 06. 15:09
Szárnyas Trabant. A tizenegy művész a kánontól egészen eltérő módon látja a ’89 körüli időszakot Fotó: Bach Máté
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Mit üzen a páneurópai piknik harminc év távlatából? Már felnőtté vált egy nemzedék, amelynek a rendszerváltás csak egy tankönyvi lecke vagy egy vasárnapi ebéd közben elhangzó ősrégi történet. Nekünk szinte lehetetlen elképzelni, hogy a szabadság nem magától értetődő, és közhelyesnek, de attól még képtelenségnek tűnik, hogy nem mozoghatunk korlátlanul a világban, vagy egy termékből nincs legalább négy-öt fajta a boltok polcain. Több tucat sajtóorgánumból tájékozódhatunk, minden információ a „zsebünkben” van, az persze más kérdés, hogy tudunk-e válogatni közülük.

Ahhoz, hogy ezt elérjük, sokak kitartó munkája kellett. Ebbe a korszakba kalauzol el bennünket a Budai Klub Galéria legújabb kiállítása, A visszavett szabadság 1989, amelynek központi témája a páneurópai piknik és a rendszerváltás társadalma. A fővédnöke Lezsák Sándor, az Országgyűlés alelnöke, a lakiteleki találkozók fő szervezője, a grafikák nagy része ugyanis az idei, harmadik lakiteleki karikatúra-alkotótáborban készült.

Szárnyas Trabant. A tizenegy művész a kánontól egészen eltérő módon látja a ’89 körüli időszakot
Fotó: Bach Máté

A tizenegy művész által készített elmés karikatúrák a kánontól egészen eltérő módon közelítik meg az átmenet időszakát, és eddig nem ismert fényükben világítják meg az eseményeket. Érdekes elmerengeni a madárkalitkából angyalszárnyon kirepülő Trabanton, a szögesdrótot sarlóval és kalapáccsal bontó Horn Gyulán vagy a vörös csillagos szöggel átütött vérző ceruzán, amely a ’89 előtti sajtóviszonyokat szimbolizálja. Egy buldózer dönti ki a vasfüggönyt Gaál Tibor (T-boy) grafikusművész egyik szépen kidolgozott karikatúráján, aki kérdésünkre elárulta, hogy szerinte a vasfüggöny inkább a fejekben létezett, mintsem fizikai valójában, de mivel „gondolatvizualistának” vallja magát, ezért ilyen formában képzelte el és örökítette meg az eseményt. Akkoriban viszont aligha lehetett volna ilyen kendőzetlen humorral ábrázolni ezt, hisz amint Antalffy Péter történész megnyitóbeszédében kiemelte, nem mindig engedték, hogy iróniával forduljunk a valóság felé, pedig egy kultúra csak a humorával együtt érthető meg, amit nem szabad elfelejtenünk. A visszavett szabadság 1989 görbe tükröt tart a vörös csillag árnyékában térdre boruló politikai elit elé, és úgy mutatja be a rendszerváltás mozzanatait, ahogyan eddig még biztos nem láttuk. A kiállítás november 12-ig megtekinthető minden hétköznap 14 és 18 óra között.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.