A filmművészetben kevésszer van olyan csillagállás, hogy két korszakalkotó, zseniális képességekkel megáldott, ráadásul a közönség által is tisztelt és szeretett filmrendező építi párhuzamosan az életművét. Fellini lelki társa – akivel több alkalommal is együtt akartak filmet forgatni, de egyetlenegyszer sem sikerült – Ingmar Bergman volt, aki 1963-ban szintén élete legjelentősebb filmjét, az Úrvacsorát készíti el. Mindketten arról beszélnek abban az évben, hogy nagy baj van az európai értelmiséggel. Mindketten morális válságot emlegetnek a filmjükben. Érdekes, hogy mind Bergman lelkipásztora, mind Fellini filmrendezője szabad akar lenni, bár egyikőjük sem tudja igazán megfogalmazni, mit is ért szabadságon. Mindkét film középpontjában a párkapcsolati konfliktus áll. Egyik film értelmiségi férfi főszereplője sem tud szeretni, mindkét filmben a nő, aki figyelmével jutalmazza, szerelmével óvja a férfit, szenved ettől a szeretet nélküli, áldatlan állapottól.
Fellininél a filmtörténet egyik legszebb színésznője, Claudia Cardinale mondja ki a 8 és félben, mi a baj. Egészen pontosan egymás után háromszor mondja el, hogy nem tudja ez a férfi, mit jelent szeretni. Amikor Cardinale csukott szemmel ismétli meg, egy pillanatra elkomorodik az arca. Ahogy Gelsomináé is komorrá válik az Országúton című filmben, amikor Zampano megöli a Bolondot. És nemcsak a gyilkosság miatt uralkodik el rajta a mélabú, ami őrületté alakul át, hanem azért is, mert akkor döbben rá, hogy Zampano nem tud szeretni.
Fellininek a világsikert az 1954-es Országúton hozta el, Oscar-díjat is kapott érte, ám a filmkritikusok egy része azért kritizálta, mert – ahogy fogalmaztak – Fellini ezzel a filmmel elárulta a neorealizmust. Az tény persze, hogy neorealista filmrendezők voltak Fellini mesterei, de az meg a nézők szerencséje, hogy Fellini nagyon hamar túllépett a neorealizmus didaktikus, ma úgy mondanánk, hogy szájbarágós történetein. Az pedig már kifejezetten fájdalmas volt az őt árulással vádoló baloldali filmkritikusoknak, hogy az Országúton ráadásul megváltástörténetként is értelmezhető.





















Szóljon hozzá!
Jelenleg csak a hozzászólások egy kis részét látja. Hozzászóláshoz és a további kommentek megtekintéséhez lépjen be, vagy regisztráljon!