Kevés történelmi film képes arra, hogy a lovak szenvedésén keresztül átadja egy nemzet szenvedését. Sára Sándor 1978-ban készült filmje, a 80 huszár – amelynek nemcsak rendezője, de operatőre is volt, sőt a forgatókönyv megírásában is részt vett Csoóri Sándor mellett – nemcsak a Lengyelországból 1848 tavaszán hazatérő magyar huszárok szenvedéstörténetét meséli el, a fizikai és lelki gyötrelmek sorát, hanem a velük egyenrangú társként, jóban és rosszban hasonló küzdelmet folytató lovakét is.
Feledhetetlen képsorokban látjuk a lovak küzdelmét a Kárpátok rögös útjain. Szenvedésük szimbolikussá válik, a katonák lelkében zajló érzelmek viharait tükrözik. Leginkább a lovak szeme feledhetetlen. A ló ugyanis menekül, ha baj van, ilyen a természete, ám ebben az esetben nem teheti, küzdeniük kell, akárcsak a magyar huszároknak, még akkor is, ha kevés a remény és közeli a halál.
A 80 huszár, amely – jegyezzük meg – nemcsak a korabeli kritikusok tetszését nyerte el, hanem a közönség is nagyon szerette a filmet, sok szempontból kitűnik a magyar történelmi filmek sorából. Persze megvan benne a kaland, amelyet jogosan elvár a néző egy történelmi mozitól, de nincs benne boldog befejezés. Bár gyorsan tegyük is hozzá, ha nem is boldog a vége, de mindenképpen felemelő történelmi lecke helytállásból, hazaszeretetből, hősiességből.
Mindezt Sára Sándor úgy oldja meg, hogy egy csöppet sem válik túlzottan patetikussá, miközben minden fontos üzenete célhoz ér. Az a fiatal, aki megnézi a filmet, soha nem felejti el a Lenkey-huszárszázad történetét. Lenkey János kapitányt a filmben Paál Farkasnak hívják, Dózsa László alakítja, akinek nézésében benne van minden keménység, de minden fájdalom is, lelkének minden vihara is, vagyis benne van minden, ami egy ilyen emberfeletti helytállás és szörnyű kényszerhelyzetek szülte szituációban felkavaró lehet.

Fotó: MNFA
A másik ok, ami miatt Sára Sándor alkotása kitűnik a magyar történelmi filmek sorából, az az, hogy bár kalandfilm, mégis mélyen filozofikus. Mindezt úgy valósítja meg, hogy a magyar huszárok – akiket a hetvenes évek legtehetségesebb színészei alakítanak – természettel vívott harcát naturalisztikusan ábrázolja. A közeli és félközeli képek sora olyan megrázóan mutatja be a huszárok küzdelmét, hogy azt az érzést éri el a nézőkben, mintha mindannyian ott lennének. A katonákkal és a lovakkal együtt úsznák át a folyót, másznák meg a hegyet, talpuk alatt recsegnének az ágak. A sebek fájdalmát a nézők is érzik.