Csakhogy a lélek fájdalmáról igen nehéz beszélni. Kevés a szó rá, nem tanítják az iskolában, hogyan kell. A lélek fájdalmáról egyféleképpen lehet beszélni: őszintén. Ha fél az ember, akkor elhal az őszinte szó is. Ha megszólják az embert az őszinteségéért, azért, mert lelkének fájdalmáról beszél, ha szégyent kell emiatt éreznie, akkor is elhal az őszinte szó. A kommunizmusban féltek az emberek Trianonról beszélni, az elmúlt harminc évben pedig a liberálisok szólták le az embert, szégyenítették meg, ha fel merte hozni Trianont, a lélek fájdalmát. Váratott hát magára az őszinte szó. Száz évet kellett várni, négy emberöltőt. Úgy látszik, most jött el az idő. Őszintén beszélni a lélek fájdalmáról akkor lehet, ha béke van, nyugalom, harmónia, biztonság és építkezés. És ha mindez nemcsak van, hanem el is hiszi az ember, hogy van. Ahhoz pedig idő kell. A székesfehérvári Vörösmarty Színház Trianon című színdarabja a bizonyíték arra, hogy eljött az idő, már lehet, sőt kell is beszélni a lélek fájdalmáról. Mindez persze a fájdalmat soha nem szünteti meg, csak hoz némi enyhülést.
Trianon – A Nemzetközi Törvényszék előtt címmel tavaly adták ki Sárosi István zseniális könyvdrámáját. Az orvos-író szerző évtizedekig dolgozott a könyvén, amelyben a Nemzetközi Törvényszék szakértő jogászai megidézik és vallomásra bírják a béketárgyalás kulcsszereplőit, többek között a brit, a francia és az olasz miniszterelnököt, az Egyesült Államok elnökét, valamint Csehszlovákia, Románia, Jugoszlávia vezető politikusait, de heves viták közepette részletesen elemzik Magyarország évszázadokra visszatekintő történelmi felelősségét is a tragikus végkifejlet kialakulásában. A könyv különlegessége, hogy a titkosítás alól feloldott parlamenti és diplomáciai jegyzőkönyvek, könyvtári és levéltári dokumentumok felhasználásával, objektíven és sokkoló erővel tárja fel a szerző a trianoni tragédia külföldi kulcsszereplőinek kétes szerepét. Leegyszerűsítve: ami szerepel a könyvben, azt ki is mondták, és úgy mondták ki, ahogy le van írva.