Kevés film van mostanában az interneten, amelyiken az ember az elejétől a végéig nevet. Pedig hangosan kellene zokogni Miloš Forman 1967-es filmjén, a Tűz van, babám! címűn. Mégis nevetni kell, mert ilyen a cseh humor. Az alkotás maró gúnnyal mutatja be, mitől nem működött a kommunizmus. Hogy micsoda szakadék van a filmben a bált szervező tűzoltók és a bálozó fiatalok között. Jellemző a kommunizmus értékválságra, hogy ellopják a tombolaajándékok felét, majd amikor leoltják a villanyt, hogy mindenki rakja vissza, amit ellopott, akkor a másik felének is lába kél. Kicsit később le is vonják a tanulságot a tűzoltók, hogy aki vett tombolajegyet és nem lopott semmit, az vegye úgy, hogy nem nyert. A baj azokkal van, a tűzoltó elvtársak szerint, akik úgy loptak, hogy nem vettek tombolajegyet. De azért arra jutnak, hogy reményeik szerint nincsen ilyen. – A kommunizmusban úgy nem lop senki tombolát, hogy ne venne tombolajegyet – hangzik el a filmben. Mondani sem kell, az alkotást a kommunista cenzorok azonnal betiltották, évekig dobozban maradt.
Élhetetlen világot mutat be Miloš Forman alkotása. Egy értékválságban szenvedő, közönyössé váló világot. Két jelenet mutat rá igazán, hogy mi a fő baj azonkívül, hogy mindent, ami mozdítható, ellopnak a kommunista világban. Az egyik a szépségverseny. Miután a protekcióval vagy szépségük okán beszervezett lányok döntő többsége úgy dönt, hogy inkább kihagyja a szereplést, nem megy fel a színpadra, a bálon kitör az anarchikus káosz, az emberek elkezdik a színpadra ráncigálni a lányokat, ha valamelyik az asztalba kapaszkodik, akkor viszik az asztalt is. Megszűnt a magánszféra, a cél szentesíti az eszközt.

Fotó: Örökmozgó
A másik, ami még ennél is groteszkebb és szívbemarkolóbb, amikor a bál közelében leég egy ház. Azt már addigra megtudják a nézők, hogy a tűzoltók semmihez sem értenek, de mindent ők csinálnak, ami szervezési munka a kisvárosban. Ők rendezik a bált is, és felvidul az arcuk, amikor meghallják a tüzet jelző szirénát. De a nézők akkor már egészen biztosak abban, hogy tüzet sem tudnak jól eloltani. Egy idős bácsi háza ezért porig ég. A bálozók szinte mindannyian kijönnek nézni a tüzet, a büfés is gyorsan megjelenik, és a bácsika tűzből kimentett asztalára kirakja a söröket, borokat, sőt még a szilvóriumot is, hogy a közönség tűznézés közben is tudjon helyben fogyasztani. Az idős embert egy székre ültetik, de mivel pizsamában van, és szól valaki, hogy meg fog fázni, közelebb viszik a saját háza tüzéhez. Hadd melegedjen szegény öregember. A háztűznézőbe összesereglett bálozók közül senkinek nem jut eszébe, hogy hozzon egy kabátot neki. A szolidaritás, ami a kommunizmus egyik legfontosabb alapköve lett volna, éppen hogy megszűnt a vallási értékek devalválásával. Az öregember hangosan imádkozni kezd a filmben, mert ha az emberekre nem lehet számítani, akkor már csak az Isten segíthet.