– Az egyik legérdekesebb munka volt mind közül, amit valaha életemben végeztem. A kiállító művészek névsorának összeállításától, a műtárgyak begyűjtésén keresztül, a szembesülésig, fantasztikus anyag állt össze – vallotta be Szurcsik József, hozzáfűzve: olyan a kiállítás, mint valami konceptuális mű, hiszen Szabadjáték a címe, s a művészek azt mutatják be, hogyan értelmezik a szabadság eszméjét.
– Nagy kaland volt, jólesett csinálni – árulta el az alkotó a II. Képzőművészeti Nemzeti Szalonról, amelyet azonban (eddig) élőben senki sem láthatott.
– Bízom abban, hogy mihamarabb felszabadul a járvány miatti zárlat, és akkor tényleg beszélhetünk szabadságról – így a művész kurátor, aki addig is online tárlatvezetésen mutatta be a kiállítást, amely bemutatón igen személyesen vall a művekről.
– Azt szerettem volna elmondani, mit gondolok én a munkákról, hiszen a nézőknek meglesz majd a saját benyomásuk – mondta, s azt is: a műcsarnoki YouTube-csatorna látogatóinak száma mutatja, mennyire komoly az érdeklődés a kiállítás iránt.
– Az év elején kért fel Szegő György, a Műcsarnok igazgatója, hogy vállaljam el a Szalon kurátori munkáját – mesélte, hozzátéve: vélhetően azért, mivel egy aktív képzőművész másképpen gondolkodik, mint egy teoretikus.
– Tudtam, mekkora kiállítási felület áll rendelkezésemre, és azt is, hány ezer kitűnő művész alkot ma Magyarországon. Figyeltem arra, nehogy a kedvenc alkotóim, barátaim, családtagjaim munkáiból válogassak – idézte a kezdeteket Szurcsik József, aki egyetlen délután alatt összeírt nyolcszáz nevet, olyanokat, akik nélkül nem tudta elképzelni a Nemzeti Szalont.
– Másnapra ezt a számot meg kellett feleznem, majd a négyszázas listát szintén, így maradt 198 alkotó és az ő 256 művük – fogalmazott. Hozzátette: a felkért művészek három-három fotót küldtek munkáikról.
– Nem az egymásra rímelő alkotásokat akartam egymás mellé helyezni, jobban érdekeltek a különbözőségek, hogy a művek párbeszédet folytassanak egymással. Igyekeztem az idős generáció jeleseit, a középnemzedék kiválóságait és a fiatal tehetségeket egyaránt beválogatni. A legidősebb művész 89, míg a legfiatalabb 26 éves – árulta el Szurcsik József, rámutatva: a látogatók valószínűleg nem mondják meg, mely műveket alkották idős emberek, mert annyira frissek, szárnyalók.