– A pandémia keresztülvágta a fotóhónapot, amelynek a Kiscelli Múzeum az egyik otthona. Hogyan élték meg ezt?
– A Budapest fotófesztivál évente két nagy kiállítással készül: a nemzetközi kitekintés a Műcsarnokban szokott lenni, míg a magyar kortársak a Kiscelli Múzeumban mutatkoznak meg. Mindig egy-egy festészeti műfaj köré szerveződik a tárlat: volt már tájkép, csendélet, idén az akt lett a Testkép című kiállítás alaptémája. Az akt sokféle tud lenni, a kiállított fényképanyag is sokféle viszonyulást mutat a női és a férfitesthez. Somosi Rita és Szarka Klára kurátor 250 négyzetméteren állította ki a fotómunkákat. A templomtér nagy kiállítása tulajdonképpen egy kultúrtörténeti játék. Egy kortárs jelenségre reflektálunk: a tömegdivat csillogáskultuszára, amennyiben a flitteres ruhák manapság óriási népszerűségnek örvendenek. Szatmári Judit kurátor azt mutatja be, miként változott a csillogás értelmezése és megjelenítése a divatban, az égitesteket mint szimbólumokat társítja a témához. Az ezüstös és a sötéten ragyogó ruháknak is megvan az asztronómiai párhuzamuk (a Hold, a csillagok), és persze az arany ragyogásának is (a Nap). Mindezek a történelmi korszakokban szorosan összefüggtek a hatalmi reprezentációval, ez az aspektus szintén megjelenik a tárlatunkon. Eljutunk a kortárs divatig, hiszen itt nem egyszerű divattörténetről van szó, hanem azt vizsgáljuk, hogy a hírességek hogyan nyúltak a ruha csillogásához. Hogyan csillogott a hetvenes-nyolcvanas években Medveczky Ilona és miként alkalmazza ezt napjainkban Péterfy Bori. A tárlatot, amely az Év kiállítása díj egyik jelöltje, továbbfejlesztettük a legaktuálisabb helyzethez: kortárs dizájnerek maszkokat terveztek a kiállításban már szereplő kollekcióikhoz. Csillogó flitteres maszkok jelennek meg, ami kissé bizarr, de a tárlat szempontjából érdekes.
– Vincze Ottó térinstallációja szintén újra látható. Hogyan épül a két másik tárlat mellé ez a kiállítás?
– A térinstalláció a belső udvar felett látható: a nagyfeszültségű távvezetékek és a madarak együttélésének konfliktusos helyzetére reflektál, erre az élet-halál harcra. Izgalmas, hogy virtuálisan megnyitjuk a templom falát a belső udvar felől, így azt a látszatot keltjük, mintha a gigantikus póznasor a templom belsejében folytatódna.