– A pandémia keresztülvágta a fotóhónapot, amelynek a Kiscelli Múzeum az egyik otthona. Hogyan élték meg ezt?
Új magyar horrort is nézhet a Cinema City Filmünnepen
Közönségtalálkozókkal és filmklubbal is várják a közönséget.
– A pandémia keresztülvágta a fotóhónapot, amelynek a Kiscelli Múzeum az egyik otthona. Hogyan élték meg ezt?
– A Budapest fotófesztivál évente két nagy kiállítással készül: a nemzetközi kitekintés a Műcsarnokban szokott lenni, míg a magyar kortársak a Kiscelli Múzeumban mutatkoznak meg. Mindig egy-egy festészeti műfaj köré szerveződik a tárlat: volt már tájkép, csendélet, idén az akt lett a Testkép című kiállítás alaptémája. Az akt sokféle tud lenni, a kiállított fényképanyag is sokféle viszonyulást mutat a női és a férfitesthez. Somosi Rita és Szarka Klára kurátor 250 négyzetméteren állította ki a fotómunkákat. A templomtér nagy kiállítása tulajdonképpen egy kultúrtörténeti játék. Egy kortárs jelenségre reflektálunk: a tömegdivat csillogáskultuszára, amennyiben a flitteres ruhák manapság óriási népszerűségnek örvendenek. Szatmári Judit kurátor azt mutatja be, miként változott a csillogás értelmezése és megjelenítése a divatban, az égitesteket mint szimbólumokat társítja a témához. Az ezüstös és a sötéten ragyogó ruháknak is megvan az asztronómiai párhuzamuk (a Hold, a csillagok), és persze az arany ragyogásának is (a Nap). Mindezek a történelmi korszakokban szorosan összefüggtek a hatalmi reprezentációval, ez az aspektus szintén megjelenik a tárlatunkon. Eljutunk a kortárs divatig, hiszen itt nem egyszerű divattörténetről van szó, hanem azt vizsgáljuk, hogy a hírességek hogyan nyúltak a ruha csillogásához. Hogyan csillogott a hetvenes-nyolcvanas években Medveczky Ilona és miként alkalmazza ezt napjainkban Péterfy Bori. A tárlatot, amely az Év kiállítása díj egyik jelöltje, továbbfejlesztettük a legaktuálisabb helyzethez: kortárs dizájnerek maszkokat terveztek a kiállításban már szereplő kollekcióikhoz. Csillogó flitteres maszkok jelennek meg, ami kissé bizarr, de a tárlat szempontjából érdekes.
– Vincze Ottó térinstallációja szintén újra látható. Hogyan épül a két másik tárlat mellé ez a kiállítás?
– A térinstalláció a belső udvar felett látható: a nagyfeszültségű távvezetékek és a madarak együttélésének konfliktusos helyzetére reflektál, erre az élet-halál harcra. Izgalmas, hogy virtuálisan megnyitjuk a templom falát a belső udvar felől, így azt a látszatot keltjük, mintha a gigantikus póznasor a templom belsejében folytatódna.
– Hét éve kezdték előkészíteni a sziklapince felújítását, az elmúlt évek egyik legnagyobb fővárosi kulturális fejlesztését. Milyen előzmények vezettek ide, milyen funkciókkal bővült így a múzeum?
– Alapvetően a belső udvar alatt szerettünk volna egy föld alatti raktárat létesíteni. A Kiscelli Múzeumnak az a legnagyobb problémája, hogy a valamikori kolostort, később kastélyépületet háromnegyed részben raktárak és irodák foglalják el, tehát a látogatók nem látják az épületünk nagy részét. Ezen szerettünk volna változtatni, egyúttal a műtárgyállományt egy korszerűbb raktárban elhelyezni. A másik ága ennek a fejlesztésnek a részben az épület, részben a parkoló alatt lévő barlang, egy természetes üreg, amely felett a födém mintegy öt méter vastag édesvízi mészkőszikla lemez. Ebben a barlangban borzasztó állapotok voltak: megrepedtek a válaszfalak, teljesen átvizesedett, amit azonnali veszélyelhárítás részeként kezeltünk, nehogy veszélyeztesse magát a kastélyépületet. Ha pedig már elhárítottuk a veszélyt, akkor előnyére is változtattuk a beavatkozást. Négyszáz négyzetméteres kiállítóteret alakítottunk itt ki, ami a mai Budapest egyik legizgalmasabb közösségi tere. Olyasmi, mint a budai Vár oldalában lévő Sziklakórház, azzal a különbséggel, hogy gépileg kezelt levegővel van ellátva, így műtárgyak kiállítására is alkalmas. Mára az a furcsa helyzet állt elő, hogy a tíz méter mélyen lévő barlangegységünk a legalkalmasabb kiállításra, mert stabil a klímája. Itt nyílt meg az egykori legendás Fekete Lyuk klubról szóló kiállítás, most pedig egy Budapest csatornázási rendszerét bemutató, a közegészségügy és a csatornázás összefüggéseit feltáró anyagot készítünk elő A kolerától a kloákáig munkacímmel. Történetileg megmutatjuk, hogy a vécéhasználat hogyan alakult a városban, illetve hogy milyen érdekességeket rejt a föld Budapest alatt. De képzőművészeti és történeti kiállításra is alkalmas, sok lehetőséget kínáló teret alakítottunk ki a sziklapincével.
– Noha a második legnagyobb fővárosi barokk épület a Kiscelli, és nívós kiállítások színtere, elhelyezkedése okán mégis kissé elzárt a város belső magjának lüktetésétől. Hogyan lehet még jobban nyitni a város felé?
– 2010 óta vezetem a múzeumot, addig kevés várostörténeti kiállítás volt falai között, szinte csak a kortárs képzőművészetet reprezentálta. Pedig látni kellett, hogy a kortárs képzőművészet látogatottsága drámaian csökkent a rendszerváltás után, mert sajnos nagyon szűk réteg kíváncsi rá, és a Kiscelli Múzeum gazdag képzőművészeti és történeti gyűjteménye sokkal nagyobb látogatottságot indokolna. Az akkori vezetés támogatott abban, hogy legyenek kortárs várostörténeti kiállítások is a múzeumban. Kortárs budapesti jelenségekre reagálva részesei lettünk a város életének. A hazai muzeológiában először jelent meg a participáción alapuló nyugat-európai muzeológiai trend, a biciklikultúra reneszánszát vagy a társasjáték-kultúra burjánzását, illetve a Moszkva tér elbúcsúztatását tematizáló kiállításokkal. Ezek érzelmileg is megérintették a városban élőket. A Fekete Lyuk egy generáció közös élménye, nem véletlen, hogy a Balla Loránd kurátor által szervezett tárlat nagyon népszerű volt. A látogatottságunk 2010 óta négyszeresére nőtt, amely szinte páratlan növekedés a múzeumi szakmában. A másik fontos dolog, hogy a Kiscellit soha nem önmagában, hanem egy urbanisztikai, nagyobb projekt részeként értelmezzük. Folyamatban van egy fejlesztés, a Kiscelli park és környékének rendezésére és közfunkcióval ellátása céljából. Schmidt Miksa, az egykori tulajdonos a parkot a budai gyerekek javára hagyta a fővárosra. Ezt a feladatát kevéssé látja el, ezért kezdődött el 2019-ben – egy fővárosi pályázat segítségével – a park revitalizálási projektje. Most elkezdődhet annak az angolparknak a visszaállítása a múzeum környezetében, amelyet Schmidt Miksa ránk hagyott. Óbudán a Hajógyári-sziget után ez a legnagyobb zöldfelület, s az egész észak-budai régió legnagyobb parkjáról beszélünk. A múzeummal szimbiózisban a park nyereségesen is üzemeltethető, hiszen műemlék épületek vannak benne, amelyekbe funkciókat lehet telepíteni: vendéglátóhelyet, alkotóházat, ami a hatvanas években még működött itt. Az úthálózat fejlesztését a harmadik kerületi önkormányzat 2016 táján elkezdte, tervben volt egy elkerülő út kiépítése, amely megoldaná, hogy a BKV hegyen átvezető járatot üzemeltethessen. A megközelíthetőségnek ez a kulcskérdése. Így a belváros felől is eljuthatnánk a Kiscellibe, ami most komoly nehézség az autó nélkül közlekedőknek. Ez az elkerülő út szerintem a lelke a fejlesztésnek: virágzó rekreációs központ jöhet létre, olyasmi lehet, mint a Millenáris, azzal a különbséggel, hogy itt jó levegőn félnapos, kiállítással egybekötött kikapcsolódásra indulhatnának az érdeklődők.
– Jóval túlmutat majd az igazgatói mandátumán a szóban forgó fejlesztés befejezése. Megpályázza a posztot?
– Az igazgatói mandátumom 2021 márciusáig szól, tehát a tervek bőven túlnyúlnak az igazgatói ciklusomon. A korábbi vezetés hagyta autonóm módon, saját karakterrel fejlődni a Kiscelli Múzeumot. A „small is beautiful” elv vezetett a sikerhez. Abban a pillanatban, amikor be szeretnék olvasztani egy nagy központi múzeumi igazgatóságba – ahogy korábban megpróbálták, és nem vezetett sikerre –, az már nem az én pályám lesz. A tapasztalat is azt mutatja, hogy helyben tudják a múzeumi szakemberek, hogy mire vevő a közönség. Húsz éve dolgozom itt, nem hiszem, hogy nálam bárki jobban ismeri a Kiscelli Múzeum és környező park történetét, fizikai valóját és a problémái. A koncepció, amelyet a III. kerület megbízásából 2014-ben letettünk az asztalra Szabadics Anita és Remeczki Rita tájépítészekkel, nagyon átgondolt és perspektívát nyit a fővárosnak és a III. kerületnek egyaránt.
Közönségtalálkozókkal és filmklubbal is várják a közönséget.
A jótékonysági célú árverés során kizárólag az egyetem hallgatóinak művei kerülnek kalapács alá.
A színművészt 76 évesen érte a halál.
Alan Rachins 82 éves volt.
Megölték az RTL Klub korábbi vezetőjét Budapesten
Letartóztatná az ügyészség Révész Zsuzsa feltételezett gyilkosát
Így készíts keménytojást egyszerűen: air fryerben pillanatok alatt megvan, és víz sem kell hozzá!
Megkezdődtek a tárgyalások: új ország csatlakozhat az EU-hoz, de nem Brüsszel, hanem Magyarország szövetségeseként
„Az évszázad sokkja" - Mindenki Marco Rossi játékosáról beszél
A dél-koreai katonák is mennek Ukrajnába + videó
Fölényesen győzne a Fidesz–KDNP, ha most lennének a választások
Videó: Casemiro elvesztette a hideg vérét Garnacho játéka után
Dombi Tibort a magyar válogatott korábbi szövetségi kapitánya válthatja
Amikor semmi kedved a szeretteidről megemlékezni – Magyar Péter módra
Újabb tragikus hír: elhunyt Forgács Gábor színész
Ákos zseniálisan tört borsot Magyar Péter orra alá
Közönségtalálkozókkal és filmklubbal is várják a közönséget.
A jótékonysági célú árverés során kizárólag az egyetem hallgatóinak művei kerülnek kalapács alá.
A színművészt 76 évesen érte a halál.
Alan Rachins 82 éves volt.
Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.