Idén háromszázötven éve annak, hogy Jan Amos Komenský, vagyis Comenius, a cseh származású pedagógus és reformátor, a nemzetek tanítómestere egy kivételesen termékeny és értékes örökséget hagyva az utókorra, meghalt. Időről-időre hajlamosak vagyunk elfeledkezni életművéről és ilyenkor mindig szükséges újból felfedezni azt – vallja Csámpai Ottó, a Nagyszombati Egyetem egykori szociológia professzora, aki a Heraldika Kiadó gondozásában nemrég átfogó tanulmányt jelentetett meg a nagy népnevelő életéről és munkásságáról, kiemelve a II. Rákóczi Györgynek írt Gentis felicitas, azaz a Nemzet boldogsága című művét.
Az író által tudományos dolgozatként aposztrofált munka több, mint száraz ismeretanyag, információk halmaza vagy okok feltárása és következtetések levonása. Szubjektív önvallomással indít, amelyben megszólal a kisebbségi létben leélt magyar élet dacos büszkesége és állhatatossága, valamint az abból fakadó elégedettség, hogy
a nagy pedagógusnak többen bizonyították már magyar gyökereit. Érdekes etimológiai fejtegetés során jutunk el a felső-Magyarországi Szeges nemzetségnévig, ahová a családi szálak vezetnek.
Comenius személyét – azon kívül, hogy széles körű ismeretekkel rendelkezett a magyar nyelvészet és történelem területén –, még közelebb hozza a magyar olvasó szívéhez, hogy a fent említett Gentis felicitasban mind Magyarországgal, mind pedig a magyarokkal kapcsolatban rendszeresen használja a kedves jelzőt. Ez több, mint a diplomácia nyelvezete – állítja a szerző – ez a hazaszeretet kifejezése.
Szórakoztató elemek is vegyülnek a tudományos írás sorai közé, hiszen a könyv fejezeteken keresztül tárgyalja Comenius kalandos életútját, amely során számos európai országban megfordult, némelyben pedig igen jelentős tudományos és pedagógiai munkát végzett. Minden törekvését a teljesség megismerésén alapuló ismeretrendszer, a panszofia elmélete határozta meg, amely az embert hozzásegíti a világban való helyének megtalálásához. Ehhez azonban „összjavítás”, vagyis minden emberi berendezkedés és nemzet megjavítása szükséges.
Comenius az eszményi iskolarendszer létrehozásában az eszményi állam megvalósulásának előfeltételét látta. Arra törekedett, hogy a hagyományos oktatás folyamatát játékkal történő tanulásra cserélje.
Csámpai Ottó – saját bevallása szerint – bár már kisiskolás korában találkozott Comeniusszal, és az egyetemi évek alatt is tanulmányozta munkásságát, igazán érdekessé végzett szociológusként vált számára, amikor a nemzeti és etnikai kérdésekkel kezdett behatóbban foglalkozni. Olyannyira, hogy mikor a Nagyszombati Egyetemen bevezette és meghonosította az etnoszociológia tantárgyat, kötelezővé tette diákjai számára Comenius Gentis felicitasának tanulmányozását. Mint mondja, a nemzetfogalom megalkotásának két klasszikusa, Bernard Bolzano és Johann Gottfried Herder előtt csaknem százötven évvel Comenius meghatározása olyan pontos volt, hogy a mai szociológusok által használt fogalmi körben sem találni jobb nemzetdefiníciót.