A bomlás képeskönyve a Műcsarnokban lapozgatható

A bomlás virágai. Ha az olvasónak egy verseskötet címe ugrik be a kiállítás nevéről, és eszébe jut a francia szimbolista költő, Baudelaire A romlás virágai című kötete, nem tudjuk, hogy jó nyomon van-e. Ám a megnyitón elhangzottak és a virtuális tér meglátogatása választ ad a felmerülő gondolatra. A Kardos Sándor operatőr privátfotó-gyűjteményére alapozó kiállítást kedd este nyitották meg a Műcsarnokban. 

2020. 11. 25. 21:06
null
Hórusz Archívum. A tárlat mechanikusan befolyásolt vagy elrohadt negatívokbóll áll Fotó: Műcsarnok
Vélemény hírlevélJobban mondva- heti vélemény hírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz füzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

– A kiállításra válogatott Hórusz-képek lényeges alkotóeleme a hiba, a tévedés, a bomlás, a szándékos rongálás vagy a véletlen rongálódás – mondta Haris László, a kiállítás kurátora. De milyen fényképek azok, amelyek ­hibáik által értékesek? Ehhez ismerni kell a Hórusz Archívum történetét.

A hatvanas évek közepén az akkor filmművészeti főiskolás Kardos Sándor – ma nemzetközi hírű, Kossuth-díjas operatőr – elhatározta, hogy fényképészmester édesapjától örökölt, több ezer fotóból álló gyűjteményét kiegészíti újabbakkal. Elkezdte gyűjteni a fotókat ismerősöktől és ismeretlenektől. Pénze nemigen lévén, többnyire olyan felvételek kerültek hozzá, amelyeket az adakozó nem tartott különösebb értéknek.

Hórusz Archívum. A tárlat mechanikusan befolyásolt vagy elrohadt negatívokból áll
Fotók: Műcsarnok

Ahogy teltek az évtizedek, a gyűjtemény óriásivá gyarapodott, ekkor született meg a név: Hórusz Archívum. A névválasztás szimbolikus, hiszen az egyiptomi hieroglif írásban a Hórusz-szem egész képe jelenti az 1-es számot, míg a szem ábrájának részletei a végtelen kicsi felé tartó törtszámokat. A legkisebb részek egy-egy amatőr fényképei, míg a képek összessége az egyet, az egészet, valami istenit, a képeknek egy különös értelmezését jelenti. Tehát A bomlás virágai című kiállítás látogatói arra láthatnak példákat, hogy mitől lesz egy elkészült kép kézműipari termékből alkotássá.

Szegő György, a Műcsarnok művészeti igazgatója a virtuális térben köszöntötte a kiállítás közönségét, hisz csak online lehet körbenézni a kiállításon, mint mondta: töredékek válogatását láthatjuk itt. Ebből kiválasztani, ami azt a bizonyos töredéket egy világ­egésszé rakja össze, ­szociálpszichológiai és szociográfiai mesterfeladat, amit a gyűjtemény fantasztikusan képvisel – véli az igazgató.

Bereményi Géza a megnyitón arra figyelmeztetett, hogy a hetven fotóból álló, a mai válságos időkhöz nagyon is jól illeszkedő kiállítás csupa mechanikusan befolyásolt vagy elrohadt negatívból áll. – Kardos Sándor kiállítása igazi fotóművészeti kiállítás, amennyiben azt mutatja meg, hogy a jelen időnek, a megörökített pillanatnak micsoda rafinált köze van az örökléthez. A kiállítás fotói három témakörbe csoportosíthatók: mechanikus beavatkozás történt a fotón, a negatív magától megváltozott, vagy a fotó új tartalmat nyert a körülmények változása miatt – mondta az író.

A kiállítás a megnyitót követően virtuálisan látogatható a Műcsarnok honlapján.

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.