Vörös István dalba töltötte anyu leveleit

Az idei esztendő jó részét kitevő kényszerű bezártság alaposan felforgatta mindennapjainkat. Egyesek már a pandémia utáni időkre készülődve a jövőt tervezgették, mások feltörő, múltbeli emlékeiken merengtek. A feje tetejére állított élethelyzet a kulturális színtér számos konstruktív művészénél – paradox módon – időszakosan szunnyadó alkotóenergiákat szabadított fel. Itt és most természetesen azokról beszélünk, akiket elkerült a kór vagy épp legyűrték a betegséget. Vörös István énekes-gitáros zeneszerző-szövegíró szerencsére az előbbiek közé sorolható.

2020. 12. 11. 8:00
Fotó: Vörös István archívuma
VéleményhírlevélJobban mondva - heti véleményhírlevél - ahol a hét kiemelt témáihoz fűzött személyes gondolatok összeérnek, részletek itt.

Talán fiókrendezgetés vagy pince-, illetve padlástakarítás közben kerültek elő a dobozból „anyu levelei” – nem tudni. Lemezcímnek mindenesetre találó, a zene és a dalszöveg pedig kiválóan tükrözi a megboldogult ifjúkor, a nyári táborok, illetve az azokra való készülődés, a tábortüzek, az első szerelmek, légyottok hangulatát. És még valamit: érzékeny búcsút egy igazi jó baráttól, hűséges zenésztárstól, Szitás Zoltántól, aki tizennyolc évnyi „szolgálat” után hagyta el mindörökre a zenekart és az árnyékvilágot. És akinek ez az utolsó lemezszereplése is egyben.

Vörös István csaknem négy és fél évtizedes zenei pályája a hard rocktól az új hullámos beütésű különleges „hajszarockon” keresztül a szóló­karrierig szinte minden fontos állomást érintett, minden értékes tapasztalatot magáévá tett, hasznosított vagy épp újrahasznosított. E sokszínű elegyből alakult ki a csakis rá jellemző, igazából semmilyen skatulyába nem gyömöszölhető egyéni hangvétel; erre csak ráerősít a magasabb régiókban is – noha az utóbbi években mélyült és vastagodott – biztonsággal kalandozó baritonja.

A Prognózis után szólóban
Fotó: Vörös István Archívum

Az üde, zöld füves pályamező azonban veszélyes csapdákat, taposóaknákat is rejtegethet, méghozzá az önismétlés, a megszokott, elkoptatott panelek formájában. Amelyeket kellő odafigyeléssel, istenadta tehetséggel, no és jó adag többletmunkával ki lehet kerülgetni. Sőt kötelező… Örömmel konstatálhatjuk, hogy az emblematikus szerző-előadónak az Anyu levelei albumon mindez sikerült. Erről tanúskodnak a letisztult, átható nyugalmat árasztó, ének-, illetve instrumentális dallamok, az igényesen megírt, zenével szimbiózisban élő dalszövegek, a néhol meghökkentő, Vöröstől talán újszerűnek ható – ám ízléssel és mértékkel alkalmazott – XXI. századot idéző elektronikus vagy szöveges effektek; ugyanakkor hozzájárul a fantáziadús, néhol merész hangszerelés is. Hangulatában, dallamvezetésében nyomokban ugyan, ám mégiscsak visszaköszön életének egyik fontos állomása, a Prognózis-korszak, amit nem illik – és a jelek szerint nem is áll szándékában – csak úgy egyszerűen lerúgni magáról. Mégiscsak ott lett a rajongók kedvenc Vörös ­Pistije… E korszakra hajaz például az album egyik kiemelkedő darabja, a Minden percért kár, amellyel videóklipről már korábban megismerkedhetett a nagyérdemű. Amellett, hogy a szó legnemesebb értelmében vett slágerről van szó, látlelet – ha úgy tetszik –, egyfajta számvetés is egyben életünk alakulásáról, álmainkról, elfecsérelt – legalábbis annak gondolt – éveinkről. Ugyancsak slágergyanús az albumzáró, címadó Anyu levelei: amellett, hogy a nyár-szerelem-nosztalgia koncepció egyik fő tartópillére (kissé visszarepít a kilencvenes évek Prognózis-formációjához), új hullámos-countrys-slide gitáros hangszerelésével úgyszintén az újdonság erejével hat.

A lemez az egész életművet átfogja

Vörös Istvánnál megszokhattuk, hogy nyitott szemmel közlekedik a világban, nem rejti véka alá véleményét a társadalmi visszásságokról. Ilyen a rockos hangvételűre vett Agglomerátor, amellyel a nyelvújító Kazinczy nyomdo­kain lépkedve nem csupán új fogalmat vet be a köztudatba, de a tömegközlekedés példáját alapul véve rávilágít napjaink egyre inkább elhatalmasodó, agresszióba hajló intoleranciá­jára. A szöveg kiválóan illeszkedik a lüktető ritmusú zenéhez, amelyben ezúttal a szintetizátor jut főszerephez. És amely Tót Attila értő kezei alatt most egyenrangú hangszerré lép elő a gitár mellett; ez utóbbit a frontember-énekes egyébként felsőfokú szinten használja.

Anyu 1969 júliusa és 1972 novembere között írott leveleinek ars poeticáját 2020-ban mi sem foglalhatná össze hitelesebben, mint hogy „Elmerülök mélyen, merészen önmagamba / A megmásíthatatlant végül is elfogadva”.

(Vörös István – Anyu levelei, CD, szerzői kiadás, 2020)

A téma legfrissebb hírei

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Ne maradjon le a Magyar Nemzet legjobb írásairól, olvassa őket minden nap!

Címoldalról ajánljuk

Tovább az összes cikkhez chevron-right

Portfóliónk minőségi tartalmat jelent minden olvasó számára. Egyedülálló elérést, országos lefedettséget és változatos megjelenési lehetőséget biztosít. Folyamatosan keressük az új irányokat és fejlődési lehetőségeket. Ez jövőnk záloga.