Sokszor hallani rocksztároktól, hírességektől, hogy rengeteg történetük van, de nem tűr nyomdafestéket, illetve amit meg le lehetne írni, az unalmas. Gyanítható, hogy ez esetekben az írói tehetség, valamint a másokba mint riporterekbe vetett bizalom hiánya vonja maga után, hogy bizonyos művészekről, akik pedig megérdemelnék, még nem született könyv. Presser Gábor könyve viszont ügyesen lavíroz a történeteivel a különböző Szküllák és Karübdiszek között, és úgy tűnik, nem süllyedt el a hajója.
Írói babérok, szelektív memória
A Helikon Kiadó felkérésére megírt és gondozásában megjelent Presser könyve című kötet ötszázhúsz oldalon leírt, mozaikokból összeálló információhalmazok sorozata nem szokványos zenetörténeti könyv, nem időrendben halad, és még a tematikája is a lóugrás logikáját (?) követi, de azért a csapongás ellenére is, vagy talán éppen azért élvezhető, csak hagynunk kell magunkat vezetni általa. Memoárnak is rendhagyó, ugyanolyan egyedi stílusú, mint az egyébként „elsőkönyves” szerző zenealkotói munkássága. A laza szövegfűzés jól áll neki, igazából nem is lehet érteni, eddig miért nem írt (merthogy ez a könyv a Gréczy–Retkes szerzőpáros jóval korábbi, róla szóló kötetével nem említhető egy lapon), a karantén viszont magyarázatot adhat arra, miért éppen most ragadott tollat. Igaz, ha ez utóbbi megfontolást vesszük érvelésünk alapjául, akkor Pressernek ontania kellene magából a jobbnál jobb musicaleket vagy legalábbis szólólemezeket.

Fotó: Fortepan / Péterffy István
Hogy miért mégis inkább a visszaemlékezést választotta, azt a pályakezdése óta eltelt, eseményekben igencsak gazdagon megáldott több mint fél évszázad indokolja.
A korábbi évtizedek alatti zenei teljesítményével magasra tette a mércét saját magának, de mostani irodalmi művével is hasonló magasságokba tör.
Már a kötet előszavának beillő használati utasítás is hosszan ecseteli, milyen előzményei voltak ennek a könyvnek, és megírása hogyan került végül Presser Gábor kezébe. Az eszmefuttatásban szembetűnő az önkritika, amivel szinte önmagát mentegeti, hogy miért úgy írta meg a könyvet, ahogy.

Valóban, a félmúlt feldolgozása az emberi emlékezetre (is) hagyatkozva írható meg, ennek vagyunk szemtanúi e könyvet forgatva, miközben szinte az összes érvet felhozza a szerző, hogy miért nem biztos, hogy pont úgy történtek a dolgok, ahogy azt ő ebben a kötetben leírta.