Budapest I. kerületében olyan emblematikus ifjúsági szórakozóhelyek működtek, mint a Budai Ifjúsági Park, Magyarország legnagyobb szabadtéri, kifejezetten könnyűzenei szórakoztatócentruma (a Kisstadionba az Ifipark tizenkétezréhez képest ugyan befértek tizennégyezren, de azt elsősorban sportrendezvényekre használták), a Bem rakparton álló és a Mini együttes törzshelyévé vált Bem „Rockpart” (ahol játszott továbbá többek között a Syrius és Radics Béla is), vagy a május elsején és augusztus 20-án birtokba vehető Tabán. Az I. kerületi tanács 1964. július 3-án tartott ülésén az MSZMP KB plénumon már 1958-ban elhangzott – később 1965-ben megerősített – irányelveket a gyakorlatba átültetve kijelentették: kerületükben a tanács végrehajtó bizottsága ellenőrizte „a lakosság általános műveltsége terjesztésének, kiegészítésének, elmélyítésének érdekében folyó iskolán kívüli népművelést” és az ennek otthont adó intézményeket.
Zenés rendezvények ellenőrzése
Így fordulhatott elő, hogy a könnyűzenéhez mit sem értő, azzal szemben legtöbbször zsigeri ellenszenvet érző bürokraták kezébe került a koncertek engedélyezése, és csak a szerencsének volt köszönhető, hogy a Bem Rockparton olyan toleráns és nyitott igazgató állt a mindig tüchtig Margó néni személyében (ő avantgárd művészeket is felkarolt és progresszív filmklubnak is helyet adott), aki engedte a beatmozgalom kibontakoztatását. A személyes szimpátiáján túlmenően ebben segítette az is, hogy férje felelős beosztású hivatalnok volt a Kádár-rendszerben.

Fotó: Fortepan/Rubinstein Sándor
Tehát ez a sokszor nehézkes, különböző átfedéseket mutató tanácsi rendszer felügyelte és irányította helyi szinten a könnyűzenei életet is. Ezekből a nem mindig tisztázott jogkörökből fakadt, hogy nem egyszer két kerületi tanács eltérően ítélte meg ugyanannak a muzsikusnak a tevékenységét.Az ideológiai kontroll szorosabbá tételének érdekében a Fővárosi Tanács utasítására 1966-ban az egyes kerületek tanácsaiban létrehozták a népművelési állandó bizottságok ellenőrző albizottságait, ami megtörtént az I. kerületben is. Ez a pártállami bürokratákból álló csapat feladatául tűzte ki az I. kerületi zenés szórakozóhelyek műsorpolitikájának, az énekesek, zenekarok vagy hangszerszólisták szakmai tudásának és magatartásának, valamint a zenés rendezvények ellenőrzését. Negyedévente négy-öt zenés szórakozóhelyre mentek el, azért csak ennyire, mert ezt a munkát a főállásuk mellett végezték, de így is egy év alatt a legfontosabb és leglátogatottabb, könnyűzenét szolgáltató szórakozóhelyeket nagyjából végigjárták. Az első kerületben 1966-ban mindent rendben találtak, ahogy az ellenőrző albizottság fogalmazott: „Nem tapasztaltunk semmi olyant, ami külön intézkedést igényelt volna.” Ahhoz viszont, hogy ilyen, elégedettségről tanúbizonyságot tevő jelentéseket írhassanak, ezt megelőzően megfelelő szigorral kellett fellépnie az államnak. A kerületeknek előzetesen kiadott körlevél természetesen jelen esetben is felsőbb utasításra született meg, ugyanis a Népművelési és a Belkereskedelmi Minisztérium közös határozatban ítélte el a „kozmopolita hatásokat hordozó zenekarokat”. Ugyanitt tették közzé, hogy tánczenekarok helyett népi zenekarokat kellett helyezni az EMKE-be és a Margitszigeti Nagyszállóba, és ebből a dokumentumból megtudhatjuk, hogy a Fővárosi Tanács több alkalommal figyelmeztetett énekeseket a megfelelő előadásmódra, de ennek hatástalansága után már minisztériumi szinten kérték a rendőrséget néhány működési engedély visszavonására.