Apró képek és apró jelek jegyzéke ez a kötet (amely inkább kérdez, mintsem válaszokat ad), a végletekig kidolgozott helyzetek és emberek sorjáznak benne, mégpedig egy olyan világban, amely mindig magán viseli a szürrealizmus leheletnyi jelét – de ez egyáltalán nem zavaró, sőt néha éppen erre van szükség ahhoz, hogy az ábrázolt világ elviselhető legyen. A szürrealizmust képviselő, több szövegben is megjelenő motívumok (mint például: „Mindenesetre, folytatta nagyapám, a tányéron két szelet porhanyósra főzött, majd lesütött hegyihódcomb közé ecetes tárkony levében puhára párolt csicsókát tettek, és az egészet megszórták két, szalonnán megpirított, majd vékony csíkokra felaprított nyúlfüllel”, áll a Hegyihód-flekken pirított nyúlfüllel és tárkonyos csicsókával című írásban; és ugyanez az ételköltemény megjelenik – immár „elhíresült Gálos-pecsenyeként” – A sziget című műben is, pedig látszólag a kettőnek semmi köze egymáshoz) a köteten belüli játékot hoznak létre az olvasó aktív közreműködésével, és így a könyvön belül megsokszorozódik a szövegek olvasata, ami például folyóiratközlésként elveszne. Az ilyen kötetek, amelyek meg nem alkuvó belső világot teremtenek és abban magabiztosan mozognak (és viszik-hozzák az olvasót is), mindig az „irodalmi csemege” címkét erősítik; nincs ez másként Vincze Ferenc könyve esetében sem. (És akkor arról az örömről, amit az erdélyi, elsősorban marosvásárhelyi olvasók érezhetnek – mégpedig hogy irodalmi szövegben megjelenik a „vagányság és gájnerség” szópáros: „Bár itt a fecske és a párducmintás melltartó vagy főként annak hiánya volt a vagányság és gájnerség fokmérője” –, még nem is beszéltünk!)